Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Designlab I34863/2125/2122/1/43
Studiegids

Designlab I

34863/2125/2122/1/43
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bisschops Patrick, Geens Leen, Hancké Tom, Schoenmakers Jan, Van Doren Liesbeth, Vertongen Marjo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 72,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Draagt bij tot een constructieve samenwerking voor observatie- en verkennende opdrachten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Interactie: diversiteit hanteren
Bespreekt en reflecteert op een positieve en constructieve manier over de geobserveerde diversiteit bij studenten en leerlingen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Maakt correct en adequaat gebruik van het onderwijskundig kader bij observaties van de klaspraktijk, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Reflecteert kritisch over het eigen handelen als lerende, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Brengt het eigen leerproces in kaart met het oog op bijsturing, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Formuleert persoonlijke groeipunten en vertaalt deze in een plan van aanpak als lerende, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont bij het oplossen van taken, zowel zelfstandig als in groepsverband, de ambitie om eigen talenten in te zetten en te groeien in mindere kwaliteiten bij leertaken (als student) of observatietaken in de klaspraktijk, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
drukt zich transparant, respectvol en zonder vooringenomenheid uit bij observaties van studenten en leerlingen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Designlab 1: In & Out

In dit designlab onderzoek je de verscheidenheid van het lerarenberoep, en van de vaardigheden die je daar voor nodig hebt. De vragen “wie ben ik, wat is/doet een leraar en hoe maak ik de match?” zijn daarbij de hamvragen.

Je start on campus met voorbereidende workshops over lichaamstaal, ontwikkelingspsychologie en observeren. Ook krijg je gastsprekers uit het werkveld die de vele facetten van het lerarenberoep toelichten. Vervolgens observeer je in het werkveld. Dit doe je in kleine groepen en onder begeleiding van een leercoach.

Tegelijkertijd ga je aan de slag met een eigen psycho-sociaal onderzoek: wat is jouw motivatie om leraar te worden, welk type leraar jij wil jij zijn, wat zijn je sterktes als leraar en wat zijn je uitdagingen. We leggen de basis voor jouw groeitraject als leraar in de jaren die zullen volgen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
cursus Designlab 1 "In & Out": deel "In"Verplicht
  • Auteur: Team designlab 1
cursus Designlab 1 "In & Out": deel "Out"Verplicht
  • Auteur: Team Designlab 1

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Vormen van groepsleren17,00 uren
Werkplekleren en/of stage12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.