Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Thematische didactiek I35753/2125/2122/1/39
Studiegids

Thematische didactiek I

35753/2125/2122/1/39
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geens Leen, Hancké Tom, Heyrman Rita, Schoenmakers Jan, Vertongen Marjo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De cursusinhoud bestaat uit vier thematische en theoretische kaders welke onmiddellijk worden toegepast binnen de onderwijsvakken aan de hand van oefeningen en cases.
Deze worden verduidelijkt via de studiewijzer.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Brengt de onderwijshervorming SO en de verschillende stakeholders maatschappelijk in kaart naar het eigen onderwijsvak toe
Leerbevordering: doelgericht werken
hanteert eindtermen, leerplannen en lesdoelen op een samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Varieert instructies volgens de zorgpiramide (pre-klassikale, verlengde en individuele instructie) om leerlingen te betrekken in de les, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert de taxonomie van Bloom binnen de afbakening van voorkennis, het opmaken van het doelenkader,de keuze van werkvormen en leermiddelen en de evaluatie, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
zet brede evaluatiemethodieken adequaat in, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Zet (digitale) leermiddelen adequaat in, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet geselecteerde (digitale) werkvormen adequaat in, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat mediawijs om met (vakspecifieke) informatie, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt zijn rol van leraar op in basiszorg en verhoogde zorg, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Algemene didactiek, thematische didactiek en vakdidactiek zitten in het nieuwe curriculum in een didactische leerlijn doorheen trajectschijf 1, een alignement als het ware.

Het opleidingsonderdeel thematische didactiek bestaat uit vier inhoudelijke blokken: de onderwijshervorming SO, digitale didactiek, evaluatie en zorgcontiniüm. Je legt voor elk luik de link tussen het theoretisch kader en de toegepaste oefeningen voor je onderwijsvakken.

Binnen het luik onderwijshervorming SO kan jij deze hervorming kaderen binnen de Europese sleutelcompetenties en de maatschappelijke stakeholders. Jij legt de relatie vast tussen eindtermen en leerplandoelen voor je vak vast. Jij hanteert de taxonomie van Bloom voor het uitwerken van voorkennis, opmaken van doelenkader, keuze van de werkvormen en evaluatie binnen oefeningen voor je gekozen lesvak.

Binnen het luik digitale didactiek start je vanuit mediawijsheid binnen je professioneel handelen voor beide onderwijsvakken en leer je geselecteerde digitale leermiddelen en werkvormen adequaat inzetten.

Binnen het luik evaluatie neem je het evaluatieproces gericht op leren als norm en leg je theoretische basis vast rond evaluatievormen. Toepassing gebeurt in opdrachten voor je beide onderwijsvakken.

Binnen het luik zorgcontinuüm ken je de gradaties in het zorgcontinuüm en kan je vanuit aangereikte cases je rol van leraar in basiszorg en verhoogde zorg vormgeven'

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)
Voorziene tijd voor toetsing (dagtraject)

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets50,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.