Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Academische ateliers I + II35778/2125/2122/1/16
Studiegids

Academische ateliers I + II

35778/2125/2122/1/16
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Correwyn Annemieke, Schraeyen Sofie, Van der Kuylen Dennis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
communiceert begrijpelijk over schoolzaken en onderwijskundige thema’s.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
herkent vanuit zijn toekomstige professionele rol actuele thema’s en ontwikkelingen binnen het culturele domein en benadert ze kritisch.
verzamelt, structureert en deelt informatie met anderen via verschillende media en met aandacht voor de gevoeligheid van deze informatie, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De Academische Ateliers (ook wel AA's genoemd) zijn een jaarolod, wat betekent dat dit 'vak' het hele academiejaar wordt ingericht. Toch zal je merken dat het zwaartepunt wat contacturen betreft in het tweede semester ligt. Er zijn echter al heel wat onderwijsdoelen die in het eerste semester via zelfstandig werk verworven moeten worden.

Alle Academische Ateliers hebben een ondersteunende werking voor jouw functioneren als leraar (in opleiding) en focussen in die ondersteuning op taalvaardigheid in alle facetten. Taal is immers niet alleen het instrument waarmee jij en je latere leerlingen kennis zullen verwerven, het is ook het middel waarmee jij die kennis zal moeten overbrengen. De taal is voor een leraar in opleiding dus een "dubbel" instrument: het omvat de professionele taalvaardigheid die je nodig hebt om je (latere) job uit te oefenen (in zowel kennis opnemen als delen), maar ook de academische taalvaardigheid die je nodig hebt als student aan een hogeschool. Daarnaast rekenen we ook op een ruime 'persoonlijke' taalvaardigheid. De verschillende AA's die jij zal doorlopen, focussen op deze drie verschillende gebruikscontexten en gaan verder dan het 'zuiver vormcorrecte', waarmee we bedoelen dat de academische ateliers verder gaan dan het vermijden van dt-fouten. Taal is immers veel meer dan dat, wat we dan ook graag benadrukken in onze opleidingsonderdelen taalvaardigheid.

De inhouden van deze Academische Ateliers zijn ook ver van vrijblijvend: ze zijn gebaseerd op de functionele gehelen/eindtermen die de overheid lerarenopleidingen voorschrijft, de verschillende (taal)decreten en de taalcompetenties die de Nederlandse Taalunie heeft opgesteld. Als docenten brachten wij deze verschillende vereisten samen binnen vijf subleerlijnen:

  1. Linguïstische taalvaardigheid, waarbij het zwaartepunt ligt op het correct gebruik van het Nederlands in professionele en academische contexten.
  2. Taal in discussie, waarin de focus ligt op hoe je goede, op logica gebaseerde betogen kan uitbouwen, herkennen en aanleren, of hoe je net de fouten daartegen kan herkennen en remediëren
  3. Taal als steun, een subleerlijn die de rol van de leerkracht als taalgebruiker in een meertalige en diverse wereld verkent
  4. Taal en interactie, waarin je aanleert hoe je taal kan inzetten in alle mogelijke situaties die samenwerken vereisen
  5. Taal als/in cultuur een subleerlijn die niet alleen door je docenten hoog in het vaandel wordt gedragen, maar ook binnen de eindtermen die de overheid en de Nederlandse Taalunie heel wat waarde kent. We willen je als docenten ook onderdompelen in de ruimere context waarin je werkt, met de taal die je (professioneel) gebruikt ben je immers lid van de 'spraakmakende gemeente' die samen met ons het Standaardnederlands vormgeeft.

In het eerste academische atelier ligt de nadruk op de subleerlijn linguïstische taalvaardigheid, taal in discussie, taal en interactie en taal in cultuur. We proberen deze verschillende leerlijnen waar het kan met elkaar te integreren, zodat de verschillende facetten kunnen schitteren. 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Academische Ateliers: basisVerplicht
  • Auteur: D. Van der Kuylen, A. Van Elsacker, A. Correweyn

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio15,00De student brengt aan het begin van het academiejaar zijn eigen schriftelijke taalvaardigheid in kaart en houdt groeikansen en werkpunten bij en remedieert waar nodig.
AcademiejaarProjectopdracht20,00Met een geïntegreerde schriftelijke proef toont de student aan het einde van het eerste semester zijn/haar linguïstische taalvaardigheid, kennis van argumentatieleer en taal in interactie en als cultuur.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off15,00Met vaardigheidstoesten in het tweede semester volgen we je talige groei op mondeling vlak permanent op.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)35,00In een examenmoment toon je je talige groei op mondeling vlak.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on15,00De student legt in het eerste semester, op een van de vooraf meegedeelde evaluatiemomenten en uiterlijk voor de wintervakantie een vaardigheidstoets schriftelijke taalvaardigheid af.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00Wie niet geslaagd is voor het luik schriftelijke taalvaardigheid, legt bij de tweede examenkans op de campus een vaardigheidsproef af.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off15,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)35,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.