Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Aardrijkskunde vakinhoud I.134866/2125/2122/1/48
Studiegids

Aardrijkskunde vakinhoud I.1

34866/2125/2122/1/48
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 20,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De instaptoets wordt door alle starters afgelegd en omvat opdrachten en vragen (basiskennis-basisvaardigheden) gekoppeld aan de eindtermen derde graad doorstroming en/of dubbele finaliteit. De toets wordt gevolgd door een startblok bestaande uit remediërende takenpakketten, zelfstudiepakketten, en begeleiding door de vaklector. Voor het startblok worden 4 contacturen voorzien welke we putten uit het pakket aardrijkskunde I-1 vakinhoud . Voor het startblok worden geen studiepunten voorzien.

Vijf leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) brengen specifieke leerinhouden samen welke doorheen de opleiding mee evolueren in complexere contexten. Elke leerlijn start vanuit een instructiemoment bij de start, gekoppeld aan zelfstandige verwerking van de leerinhouden. Voor deze instructiemomenten worden twee contacturen verzorgd door de vaklector. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, aangepast aan de specifieke leerinhouden. De leerlijnen worden tijdens de opleiding verder aangestuurd vanuit de opleidingsonderdelen toegepaste didactiek.

De leerlijn topografie start vanuit een instructiemoment en toetsmomenten bij de start van elk vakinhoudelijk blok. Topografie wordt geïntegreerd binnen de vakinhouden en als didactisch item binnen toegepaste didactiek.
De leerlijn TGV (taalgeïntegreerd vakonderwijs) wordt toegespitst op het feitelijk gebruiken van vakspecifieke woordenschat. Ook hier wordt gestart vanuit een instructiemoment en wordt de vakspecifieke woordenschat gekoppeld aan de opeenvolgende thema’s. Ook dit thema wordt behandeld binnen toegepaste didactiek.
De leerlijn actualiteitsverwerving start vanuit een instructiemoment en wordt gekoppeld aan maandelijkse toetsmomenten. Actualiteit wordt geïntegreerd binnen de vakinhouden, als didactisch item binnen toegepaste didactiek en staat centraal in de didactische ateliers. De attitude-opbouw van deze leerlijn wordt extra ondersteund tijdens vakinhoud I-1-I-2 en I-3.
De leerlijn GIS-technieken start vanuit een instructiemoment en in elk inhoudelijk blok wordt je als student geconfronteerd met de noodzaak om specifieke GIS-technieken te integreren binnen opdrachten. GIS-als leerinhoud vormt onderdeel van thema 6.
De leerlijn excursies en terreintechnieken start vanuit een instapexcursie in de omgeving van de campus en plaatst vervolgens diverse inhoudelijke contexten en excursievormen in lijn. De leerlijn volgt vooral de vakinhoudelijke blokken maar is tegelijkertijd de overgang van de door de lector gestuurde excursies naar de door studenten uitgetekende projecten.

De cursus aardrijkskunde I-1 bestaat verder uit één thematische module, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving.
thema 1: De actieve aarde.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Gebruikt determintietabellen in passende contexten en herkent, benoemt en classificeert hierdoor correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leidt wetenschappelijke begrippen en inzichten af uit labowerk, veldwerk en excursies, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past wetenschappelijke vaardigheden, in leerlijn, in steeds complexere contexten toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
verwerkt basiskennis zelfstandig tot het verwachte niveau, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
toont vakinhoudelijke groei, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde I-1 vakinhoud omvat enerzijds de starttoets vakinhoud en zijn remediëring, de opstart van de leerlijnen basistopografie, actualiteitsverwerving, excursies en veldwerk en tenslotte GIS. Anderzijds brengen we het eerste vakinhoudelijke  thema 1 aan: de actieve aarde.

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde I-1 vakinhoud, leerlijn actualiteitsverwervingVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus aardrijkskunde I-1 vakinhoud, leerlijn basistopografieVerplicht€ 3,00
  • Auteur: Heyrman Rita
cursus aardrijkskunde I-1 vakinhoud, leerlijn GISVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus aardrijkskunde I-1 vakinhoud, thema 1 - de actieve aardeVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene WereldatlasVerplicht€ 35,00

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)10,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets80,00Examentijd bedraagt 90 min.
Semester 1Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Examentijd bedraag 90 min
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.