Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Biologie vakinhoud II.234924/2125/2122/1/80
Studiegids

Biologie vakinhoud II.2

34924/2125/2122/1/80
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gadeyne Judith
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Biologie II.2 De mens in interactie met zijn omgeving komen de begrippen homeostase en regeling aan bod (zenuw- en hormonaal stelsel).
Een reeks zintuigexperimenten illustreren de bouw en werking van de zintuigen (oog, oor, neus, smaak, tast). De link met het skelet en het spierstelsel ligt voor de hand daar beweging een mogelijke reactie is op zintuiglijke waarnemingen van de omgeving. We bestuderen het bouwplan van het skelet bij de mens en onderzoeken de aanpassingen van andere gewervelden aan de voortbeweging. We bestuderen de bouw en werking van de spieren.
Onder gedrag versta je 'alles wat een dier doet', dus lopen, jagen, broeden, grazen, zingen, vechten, maar ook rusten, slapen. Er is dus altijd gedrag, ook als het dier niet actief is. Nadat je vastgesteld hebt wat een levend wezen doet, kun je je afvragen waarom het zo handelt. Na een theoretisch kader rond gedrag, bestuderen we het gedrag van ongewervelden (pissebedden) in de klas en kijken we naar het gedrag van gewervelde dieren in de Zoo van Antwerpen via het opstellen van een ethiogram en protocol.
Verder verdiepen we ons in dit opleidingsonderdeel in nog enkele basisbegrippen uit de ecologie tijdens een excursie naar Wolvenberg en determineren we in functie van het herbarium van struiken/bomen en kruidachtige planten dat je zelf zal maken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
toont vakinhoudelijke groei, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past wetenschappelijke begrippen en inzichten toe tijdens labowerk, veldwerk en excursies, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Vertaalt leerinhouden op maat van alle leerlingen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beschrijft historische gebeurtenissen en ontwikkelingen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
zet wetenschappelijke denkprocessen in, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Zintuigen

Zenuwstelsel en beweging

Hormonale regulatie

Gedragsbiologie

Ecologische basisbegrippen

Studiematerialen (lijst)

Cursus Biologie II.2 De mens in interactie met zijn omgevingVerplicht
StudiewijzerVerplicht
10VoorBiologieVerplicht
www.bioplek.orgVerplicht
  • Auteur: diverse auteurs

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Opmerking: opdracht rond 'gedrag' in de dierentuin van Antwerpen (studenten maken zich lid van VOB (lerarenvereniging: Vereniging voor onderwijs in de biologie) en kunnen zo gratis binnen, geen andere onkosten, studenten zorgen voor hun eigen vervoer);
    Gezamenlijke excursie naar Wolvenberg met gids. egien vervoer, financiele bijdrage voor gids.
    Deze uren worden niet meegeteld aan contacturen.
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets75,00schriftelijk (120') - open en gesloten vragen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)25,00schriftelijk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00schriftelijk (120') - open en gesloten vragen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00schriftelijk

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.