Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
BR vakinhoud II.234927/2125/2122/1/85
Studiegids

BR vakinhoud II.2

34927/2125/2122/1/85
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Plaetinck Silke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
analyseert de algemene en specifieke beginsituatie, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
toont vakinhoudelijke groei, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
selecteert leerinhouden die aansluiten bij de specifieke beginsituatie en de te bereiken doelen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Kiest geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de beginsituatie, de te bereiken doelen en de aan te brengen leerinhouden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Na het verwerken van de theorie en de observatieopdracht heb je inzicht in de methodiek en didactiek van de verschillende doelgroepen: kleuters, senioren en mensen met een beperking.

KLEUTERS
• Motorische en psychomotorische ontwikkeling
• Specifieke didactiek en methodiek en kennis over de verschillende organisatievormen

SENIOREN
• Motorische kenmerken bij het ouder worden en de invloed van sportbeoefening op deze kenmerken
• Specifieke didactiek en methodiek bij bewegingsactiviteiten
• specifiek beweegadvies bij chronische ouderdomsziekten

MENSEN MET EEN BEPERKING
• Kennis over het begrip ‘handicap’, de indeling en kenmerken
• Specifieke didactiek en methodiek
• Kennis over de verschillende sporten voor andersvaliden

Studiematerialen (lijst)

Cursus DoelgroepenVerplicht
  • Auteur: Silke Plaetinck
Studiewijzer DoelgroepenVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets75,00Schriftelijk examen - 120'
Semester 2Portfolio25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00Schriftelijk examen - 120'
Tweede examenperiodePortfolio25,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.