Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Islamitische godsdienst vakinhoud II.334945/2125/2122/1/18
Studiegids

Islamitische godsdienst vakinhoud II.3

34945/2125/2122/1/18
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als Islamitische godsdienst vakinhoud II.3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Hadithwetenschappen - °Ulūm al-Ḥadīth

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
toont vakinhoudelijke groei, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
analyseert en beoordeelt  verschillende literaire teksten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
beschrijft personen, gebeurtenissen, ontwikkelingen en structuren vanuit verschillende perspectieven, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
geeft de geschiedenis, de invloed van het verleden op het heden, van de filosofie en levensbeschouwing weer, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructief standpunt in ten aanzien van relevante maatschappelijke, actuele gebeurtenissen, gelinkt aan dit opleidingsonderdeel
Analyseert maatschappelijke en politieke structuren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
reflecteert over de fundamentele beginselen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
verlaat zijn comfortzone om hindernissen binnen keuze-en ontwikkelingsprocessen en de persoonlijke groei te overwinnen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Dit olod is een inleiding tot de hadithwetenschappen en omvat de historische context met verwijzing naar de belangrijkste gebeurtenissen, o.a. reden totstandkoming van dit vak, contextuele invulling van de vaktermen en het verzamelen van de profetische overleveringen ten tijde van de profeet en in de latere periodes. Verder worden de al dan niet profetische overleveringen kritisch benaderd en in onderling verband gebracht met de koranverzen om dit hermeneutisch te kunnen situeren. Tot slot wordt stilgestaan bij de term sunna en de verschillende categorisaties.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht
Inleiding tot HadithwetenschapAanbevolen€ 15,00
  • Auteur: Ozcan Hidir

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets70,00Schriftelijk examen 120 min. Er wordt een verplichte aanwezigheid van minimum 75% vereist tijdens de hoor- en werkcolleges als voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de examens van de eerste en de tweede examenperiode. 'Islamitische godsdienst vakinhoud II.3' is namelijk een opleidingsonderdeel dat behoort tot een opleiding die leidt tot het vereiste bekwaamheidsattest om les te kunnen geven in een levensbeschouwing, waar naast de cognitieve vorming, ook attitudevorming uiterst belangrijk is en waarvoor dus een actieve participatie tijdens de hoor- en werkcolleges noodzakelijk is. Afwezigheden gewettigd door doktersattesten en/of een bewijs van overmacht worden niet in rekening gebracht wanneer wordt nagegaan of de student meer dan 25% afwezig was tijdens de hoor-en werkcolleges. Om zijn afwezigheid te wettigen, dient de student het medische attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie in bij de titularis, ten laatste 4 kalenderdagen na de dag van de afwezigheid.
De student dient voor zowel de opdracht als het schriftelijk examen ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor de opdrachten en/of examen een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit gedeelte niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. Opdrachten en/of examen waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, krijgt de code Fail en zal dit opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00Schriftelijk. De student dient voor zowel de opdracht als het schriftelijk examen ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor de opdrachten en/of examen een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit gedeelte niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. Opdrachten en/of examen waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, krijgt de code Fail en zal dit opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Schriftelijk 120 min.
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00Schriftelijk.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.