Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
NCZ vakinhoud I.234971/2125/2122/1/29
Studiegids

NCZ vakinhoud I.2

34971/2125/2122/1/29
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als NCZ vakinhoud I.2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 71,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD wordt dieper ingegaan op de geschiedenis en aard van de levensbeschouwing, en wordt verder aan de kritische integratie ervan gewerkt. Je leert de grote momenten van het humanisme kennen en verdiept je in de bijzonderheden van het vrije denken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Analyseert de elementen van hedendaagse didactische modellen, met oog op de eigen lesontwepen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
toont vakinhoudelijke groei, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
geeft de geschiedenis, de invloed van het verleden op het heden, van de filosofie en levensbeschouwing weer, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
reflecteert over de fundamentele beginselen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Vrijzinnig Humanisme, de levensbeschouwing. De levensbeschouwing waarin men les volgt wordt verder geanalyseerd via de centrale begrippen. Bijzondere aandacht gaat naar de domeinen van het vrijzinnig humanisme: hoe worden de relaties ik-zelf, ik-anderen en ik-wereld in deze levensbeschouwing voorgesteld? Het OLOD geeft de nodige achtergrondinformatie voor het ontwikkelen van eerste lessen in het themaveld Vrijzinnig Humanisme van het leerplan NCZ.

Studiematerialen (lijst)

PowerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Handboek Vrijzinnig humanisme: een kennismaking & uitdieping (gratis en/of digitaal, rechtstreeks via de uitgeverij)Verplicht
  • Auteur: P. Algoet
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
  • Opmerking: In de mate van het mogelijke worden excursies en voordrachten door externen ingepland teneinde het Vrijzinnig Humanisme aanschouwelijk te maken.
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets80,00Schriftelijk examen van 120min., op voorwaarde van 75% aanwezigheid tijdens hoorcolleges.
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)20,00Opdrachten in groep, gericht op de integratie van de levensbeschouwing.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Schriftelijk examen van 120min., op voorwaarde van 75% aanwezigheid tijdens hoorcolleges.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Bij individueel falen op projectopdracht voor de eerste examenkans, wordt een geindividualiseerde opdracht opgegeven.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.