Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
NCZ vakinhoud II.134973/2125/2122/1/00
Studiegids

NCZ vakinhoud II.1

34973/2125/2122/1/00
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als NCZ vakinhoud II.1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 71,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD leer je de inhouden en verwerf je de vaardigheden om een interlevensbeschouwelijke dialoog (in de klas, maar evengoed in niet onderwijsgerelateerde organisaties) tot een goed resultaat te brengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
toont vakinhoudelijke groei, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Bespreekt de betekenis van levensbeschouwing voor de eigen identiteit, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht relevante kaders en basisprincipes rond levensbeschouwing toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Toetst eigen opvattingen over levensbeschouwing en wereldgodsdienst af aan een aangereikt referentiekader en beargumenteert genuanceerd, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Interlevensbeschouwelijke dialoog. De cursus behandelt de moeilijkheden en mogelijkheden van interlevensbeschouwelijke dialoog en geeft daartoe ook inzicht in de verschillende theorieën van religie. Doorheen de lessen en aan de hand van een boekenforum wordt de student aangezet de eigen opvatting van religie en godsdienst te verfijnen en te vergelijken met andere of gelijkaardige opvattingen binnen het vrijzinnig humanisme. De boekgodsdiensten worden behandeld en vergeleken in functie van praktijkoefeningen interlevensbeschouwelijke dialoog. De cursus biedt de nodige achtergrond voor het ontwikkelen van lessen in het themaveld Een waaier van levensbeschouwingen van het leerplan NCZ.

Studiematerialen (lijst)

PowerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Cursus NCZ 2 Inter-levensbeschouwelijke dialoog en boekgodsdienstenVerplicht€ 6,45
  • Auteur: J. Van Vaek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen5,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets80,00Mondeling examen van 15min.
Semester 2Projectopdracht10,00Behandeling van een levensbeschouwing in groep, met inbegrip van een interlevensbeschouwlijke dialoog.
Semester 2Reflectieopdracht10,00Tijdens een boekenforum reflecteert de student over de opmerkelijke inzichten en mogelijke lesonderwerpen die hij/zij uit een gekozen boek over religie/levensbeschouwing meenam.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Mondeling examen van 15min.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00Bij falen voor de projectopdracht en/of reflectieopdracht tijdensh het semester, wordt een geïndividualiseerde opdracht meegegeven.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.