Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Creative-agogic skills24009/2195/2122/1/87
Study guide

Creative-agogic skills

24009/2195/2122/1/87
Academic year 2021-22
Is found in:
  • Bachelor in Social Educational Care Work, programme stage 1
In other study programme:
  • Bachelor in Social Educational Care Work as Creative expression
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Eraets Kristel
Other teaching staff: Van den Bergh Els, Van Loock Katrijn
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 1 or Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.10.2021 () or 15.03.2022 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Learning outcomes (list)

Expert in educating, guidance and support: Supports, organises and coordinates living, working, learning and leisure activities in the daily context of an individual or group. Acting in a methodical manner.
At the end of his learning process, the student has insight in how a stimulating activity can be built up in basic steps . This activity is tailored to a diverse client group, with attention to the support needs.
The student takes responsibility for his own safety, for the safety of fellow students and for respecting material and environment.
The student formulates goals which are correctly adjusted to the qualities and limitations, development or training questions of a diverse client group.
The student actively develops an optimal developmental and learning climate for fellow students.
Critical thinking, lifelong and life-wide learning, informed thinking and action
The student explains the links between the experiential learning in the classroom and the theory from the lecture and the syllabus, specifically within (the area of) creative expression. The student can motivate this for a given example.
Creative thinking and action
In addition to using verbal and visual communication methods, the student recognizes and uses several other methods of dealing with clients, such as visual language and body language.
The student attunes his/her actions to the qualities and limitations, development or training questions of a diverse client group.

Educational organisation (list)

Learning Activities
Practicum20,00 hours
Work time outside of contact hours58,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearSkills assessment simulation100,001) Als Simulatie Vaardigheidstoets zal iedere student zich verdiepen in een specifieke methodiek die passend is bij een bepaalde groep van cliënten. Hij zal een gefundeerde en gedocumenteerde motivatie maken van deze keuze, waarbij een schriftelijk deel hoort en een deel praktijk. De opgegeven sjablonen worden gebruikt om de activiteit uit te schrijven.
Voor deze Simulatie Vaardigheidstoets kan de student kiezen: voor lichaamsexpressie OF manuele expressie (keuze studenten domein).
De toets is opgebouwd uit volgende rubrieken
• Verdiepen in opgegeven cliënt-/leeftijdsgroep
• Specifiek ontwikkelingsdoel / leerdoel / vormingsdoel (motorisch, emotioneel, sociaal / communicatief / cognitief, re-creatief )
• Motivering voor methode en/of materiaal, afgestemd op de cliëntgroep
• Begeleidingsopdracht (OF manuele expressie OF lichaamsexpressie)
In de begeleidingsopdracht wordt gescoord op
Lesvoorbereiding (opbouw stappen van de activiteit)
Aandachtspunten voor de begeleiding (veiligheid, differentiatie, inclusie)
Afgestemde communicatie (helderheid, empowering, begrenzing, activering)
2) Toetsmedium: digitaal
3) Bron: open boek
4) Toetsmoment: momentopname na proces
5) Beoordelaar: lector van dat domein van Creatief agogische vaardigheden
6) Aanwezigheid is verplicht bij de georganiseerde contactmomenten voor de lessen van de groep/klas waarin je werd ingedeeld. Vanaf de tweede afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen. Als je 3 maal of meer ongewettigd afwezig bent, krijg je een 0/20 voor deze vaardigheidstoets.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van de opdracht resulteert in een 0/20 voor dit opleidingsonderdeel.
7) Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodSkills assessment simulation100,001) Simulatie vaardigheidstoets
Als Simulatie Vaardigheidstoets zal iedere student zich opnieuw verdiepen in een specifieke methodiek die passend is bij een bepaalde groep van cliënten. Hij zal een gefundeerde en gedocumenteerde motivatie maken van deze keuze, waarbij een schriftelijk deel hoort en een deel praktijk. De opgegeven sjablonen worden gebruikt om de activiteit uit te schrijven. De student zal hierbij rekening houden en blijk moeten geven dat hij/zij rekening heeft gehouden met de feedback die tijdens de eerste examenperiode werd gegeven.
Voor deze Simulatie Vaardigheidstoets zal de student zijn projectopdracht herkansen binnen het deeldomein dat ook in de eerste examenperiode werd gekozen nl. lichaamsexpressie OF manuele expressie.
De toets is opgebouwd uit volgende rubrieken
• Verdiepen in opgegeven leeftijdsgroep
• Specifiek ontwikkelingsdoel / leerdoel / vormingsdoel (motorisch, emotioneel, sociaal / communicatief / cognitief, re-creatief )
• Motivering voor methode en/of materiaal, afgestemd op de cliëntgroep
• Lesvoorbereiding (opbouw stappen van de activiteit)
• Aandachtspunten voor de begeleiding (veiligheid, differentiatie, inclusie)
• Afgestemde communicatie (helderheid, empowerment, begrenzing, activering)

Voor manuele expressie: kiezen, maken, laten ervaren, motiveren, …
Voor lichaamsexpressie: kiezen, motiveren, opbouwen, laten ervaren

2) Toetsmedium: digitaal
3) Bron: open boek
4) Toetsmoment: momentopname na proces
5) Beoordelaar: lector van dat domein van Creatief agogische vaardigheden
6) Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal