Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sportief-agogische vaardigheden35199/2195/2122/1/16
Studiegids

Sportief-agogische vaardigheden

35199/2195/2122/1/16
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de orthopedagogie als Sportieve agogische werkvormen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Adams Carl
Andere co-titularis(sen): Vanbrabant Lien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester) of 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel sportief-agogische vaardigheden omvat
- kennismaking en ervaren van sportief-agogische werkvormen

- kennismaking met het ervaringsleren en groepsdynamisch werken
- kennismaken met en ervaren van het programma Rots en water
- trainen en beheersen van technieken ‘zelfverdediging in de zorg’

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA – normen (vanaf semester 2).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Deskundig in relatie-opbouw: Ortho(ped)agogische basishouding en professionele relatie
De student legt uit wat een professionele basishouding is en beschrijft hoe hij deze basishouding toepast tijdens een sportief-agogische activititeit.
De student beschrijft eigen mogelijkheden en hiaten in weerbaarheid en kan de eigen grenzen aangeven.
Deskundig in opvoeden begeleiden ondersteunen: Ondersteunt, organiseert en coƶrdineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagelijkse context van een individu of groep. Methodisch handelen.
De student kan verbanden leggen tussen de geziene theoretische kaders, het ervaringsleren in de les en de eigen sportief-agogische activiteit.
De student formuleert mogelijke handelwijzen voor een fictieve conflictsituatie.
Deskundig in werken in en met groepen: Groepsdynamisch werken (met cliƫnten/teams, vrijwilligers, mantelzorgers)
De student beschrijft met eigen woorden wat ervaringsleren is.
De student kan verantwoorden hoe hij met een groep werkt vanuit een groepsdynamisch kader.

Leerinhoud

In het opleidingsonderdeel sportief-agogische vaardigheden werken we via ervaringsgericht en groepsdynamisch leren aan een professionele basishouding bij studenten. De focus ligt enerzijds op het proces van de student zelf en anderzijds op het inzicht in hoe ervaringsgerichte leerprocessen worden opgebouwd in de begeleiding. We reiken de student tal van sportief-agogische werkvormen aan.
De student kent zijn eigen grenzen en kan in zijn kracht en in zijn kwetsbaarheid staan, nodig voor reflectie en dialoog, in dit proces. We verdiepen ons in de bestaande Rots en Water training en leren de studenten enkele technieken aan die kaderen binnen zelfverdediging in de hulpverlening.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

1. Syllabus sportief-agogische werkvormen (2021-2022) Digitap
2. Literatuurlijst: aanbevolen
3. Documenten op het digitale leerplatform Digitap
4. Studiewijzer ‘Sportief-agogische vaardigheden’ (2021-2022) AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00100% Portfolio: De student dient op het einde van het semester (datum wordt bepaald door de lector) een portfolio in via Digitap. In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies.
Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).


1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00100% Portfolio: De student dient op het einde van het semester (datum wordt bepaald door de lector) een portfolio in via Digitap. In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies.
Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).


1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal