Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Motion Software 3D35162/2190/2122/1/54
Studiegids

Motion Software 3D

35162/2190/2122/1/54
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • 2D + 3D
    • 3D
    • Crossmedia-ontwerp
    • Labs jaar 2 sem 4: MDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Cluckers Jeroen, Delafortry Lina, Nijssen Wes, Peeters Andreas, Rubberecht Pieter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij Motion Software 3D gaan we aan de slag met Cinema 4D en leer je de basisbeginselen van 3D animatie. We bekijken ook technieken en principes ten einde treffende visuele 3D animatie te bekomen voor infographics en explainer animaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Explore
Je raadpleegt verschillende bronnen op vormgeeflijk en technisch vlak over 3D-animatietechnieken en visuele 2D-animatiestijlen.
Materialize
Je gebruikt de gangbare 3D-technieken om animaties te maken voor communicatieve en promotionele doeleinden.
Je hanteert de belangrijkste motion design principes bij het ontwerpen van aantrekkelijke 3D-animaties.
Je kan een 3D-animatiescene opzetten die op efficiƫnte wijze kan worden gerenderd.

Leerinhoud

Bij het vak Motion Software II behandelen de we volgende onderwerpen aan de hand van hoorcolleges en oefeningen:

- 3D animatietools en -technieken
- Animatie van 3D camera's
- Belichten voor 3D animatie
- Renderen van animaties
- Export mogelijkheden voor video
- 3D Motion graphic technieken ter productie van infographics en explainer video

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)50,00verschillende indienmomenten tijdens de lesweken en in de examenperiode
AcademiejaarProjectopdracht50,00grote overkoepelende opdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie100,00grote overkoepelende oefening met motivatie

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.