Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
B2B marketing35303/2182/2122/1/54
Studiegids

B2B marketing

35303/2182/2122/1/54
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bauer Evelyn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Marketing fundamentals.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel 'B2B marketing' combineert de traditionele en praktische kennis van business marketing, bijvoorbeeld over het koopgedrag van organisaties, marktonderzoek en segmentatie, met benaderingen waarin de interactie tussen organisaties centraal gesteld wordt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je vergelijkt de businessmarkt met de consumentenmarkt.
Je evalueert kritisch een SWOT-analyse als basis van het opstellen van een marketingplan.
Je stelt een SWOT-analyse en confrontatiematrix op.
Je brengt het koopgedrag van organisaties in kaart.
Je beschrijft de stappen in het koopbeslissingsproces van organisaties.
Je onderzoekt aan de hand van een praktische case wat het belang is van service in al haar aspecten in een B2B organisatie.
Je kadert de marketinginstrumenten binnen de B2B marketing- en ondernemingsdoelstellingen.
Je geeft advies op vlak van een maatschappelijk verantwoord B2B marketing en marketingcommunicatieplan voor een bedrijf.
OLR MAR 7.1 - De bachelor BM/MAR kan helder, doelgericht en op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Nederlands, met integratie van beroepsjargon.
Je voert een zakelijke, gestructureerde presentatie met visuele ondersteuning.
Je communiceert volgens de conventies van de Nederlandse taal (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik).

Leerinhoud

Op basis van het handboek wordt de eigenheid van B2B marketing in de kijker gezet:

  • Wat is B2B marketing en de verschillen met B2C;
  • Prijsvorming in een B2B omgeving;
  • Productontwikkeling;
  • Hoe gebeurt de distributie naar de klanten toe;
  • Hoe verloopt het aankoopproces binnen B2B en wat zijn de gevolgen voor de samenwerking tussen leverancier en klant;
  • Op welke wijze proberen B2B bedrijven waarde te creëren;
  • Wat zijn de mogelijkheden om te communiceren met de klant: website, deelname beurzen,...;
  • ...

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
Business marketingVerplicht
  • Auteur: Kees Gelderman

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Omschrijving: Projectwerk
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren
  • Omschrijving: Seminaries, excursies, bedrijfsbezoeken (4,00)
    Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk (47,00)

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets40,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)60,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek