Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Gestion du commerce de detail35304/2182/2122/1/88
Studiegids

Gestion du commerce de detail

35304/2182/2122/1/88
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vanormelingen Christine
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Communication en français EN geslaagd of getolereerd voor Marketing fundamentals.

Korte omschrijving

La gestion du commerce de détail représente une activité bien particulière où les relations entre les différents fournisseurs peuvent être très tendues. C'est à la fois le monde des grands commerces de détail comme Aldi, Colruyt, Carrefour, Decathlon, MediaMarkt et à la fois les challengers qui sont souvent plus créatifs, plus originaux et meilleur marché dans leur approche. 

Dans ce cours enseigné en français, vous alles découvrir ce secteur passionnant avec lequel presque tous les consommateurs ont un contact quotidien. 

Suivez les dernières infos au jour le jour et préparez-vous à une mission qui vous plonge dans les challenges du commerce de détail. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je beschrijft de retailomgeving van A tot Z: van concept store tot flagship store, van instore marketing en integratie van nieuwe media tot visual merchandising en retailstyling.
Je beschrijft hoe en hoe snel de retail branche zich moet aanpassen aan haar multiculturele omgeving en welke uitdagingen daarbij komen kijken.
Je geeft de aspecten van een goed personeels- en communicatiebeleid binnen een retailomgeving weer.
Je geeft de financiële en organisatorische aspecten van het runnen van een retailzaak weer.
Je beschrijft inzichtelijk de belangrijkste kenmerken van de retailmarkt.
Je past actuele inzichten in retail management op een deskundige manier toe in een case.
OLR MAR 7.3 - De bachelor BM/MAR kan vloeiend en spontaan, met inbegrip van technische communicatie in het vakgebied op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Frans.
Je begrijpt beroepsspecifieke langere teksten.
Je drukt je in de meeste formele situatie correct uit en gebruikt de gepaste zakelijke terminologie.

Leerinhoud

Je verwerft inzicht over de historische evolutie van retail en van de uitdagingen waarvoor de sector in de komende jaren staat.

Je leert omgaan met begrippen als omni-, mutli- en optichannel binnen retail en hoe die concreet ingevuld worden.

Wat is Category management en waarom groeit het belang ervan binnen retail? Efficient Customer Response (ECR) wint steeds meer aan belang in retail: wat is het, waarom is het zo belangrijk en hoe pas je het beste toe?

Met de vergevorderde digitalisering van de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en de meer gesofisticeerde e-commerce aanpak van een aantal retailers, wordt het nu zaak om de meer hybrid vorm van retail terug te vinden. Wat is de beste mix, hoe en wanneer zet je die in?

Last but not least, willen we de specifieke manier kennen waarmee een retailer de 4P's toepast in retail marketing. Hoe doet de retailer het op vlak van personeelsaanpak, financiële afwegingen etc. 


Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
Retail:. De digitale hysterie voorbijVerplicht€ 30,00
  • Auteur: Prof Gino Van Ossel

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Vormen van groepsleren8,00 uren
  • Omschrijving: Learning by teaching
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren
  • Omschrijving: Seminaries, excursies, bedrijfsbezoeken (8,00)
    Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk (43,00)

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets55,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets55,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)15,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek