Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Webdesign 135804/2182/2122/1/16
Studiegids

Webdesign 1

35804/2182/2122/1/16
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Digital development binnen marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bridts Mante
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het internet, apps en websites, ... we gebruiken ze dagelijks zonder nadenken, maar hoe ga je nu zelf aan de slag bij het ontwikkelen ervan? We stellen een contentplan op en maken wireframes. Deze dompelen we onder in een eigen huisstijl met bijhorend logo.

Je leert hoe je een eenvoudige website opzet, content toevoegt en verbeteringen aanbrengt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je maakt een behoefte-analyse voor een website.
Je ontwikkelt een logische structuur voor een website.
Je ontwikkelt een content plan waarmee je de bedrijfswebsite actualiseert en up to date houdt.
Je past de principes van goed webdesign, typografie, compositie en een gebruiksvriendelijke user interface toe.
OLR MAR 5.2 - De bachelor BM/MAR gebruikt op een efficiƫnte en effectieve wijze marketing-, communicatie- en grafische software en actuele beroepsspecifieke ICT-pakketten ter ondersteuning van interne en externe stakeholders.
Je ontwerpt een logo en huisstijl voor je website.
Je ontwikkelt een responsieve basiswebsite.
OLR MAR 7.1 - De bachelor BM/MAR kan helder, doelgericht en op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Nederlands, met integratie van beroepsjargon.
Je hanteert een vlotte en correcte schrijfstijl voor online content.

Leerinhoud

  • Designprincipes: typografie, vormen, kleuren, beelden, ... Ontwerp van logo en huisstijl.
  • De opbouw van een digitale applicatie of website: layout, navigatie, ux-laws, ...
  • Van idee naar uitgewerkte website: contentplan en wireframes
  • Wordpress: uitwerken van een basiswebsite
  • Usability: hoe het gebruiksgemak van een mobiele app of website testen en optimaliseren?

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege (6,00)
    Werkcollege (18,00)
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio100,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Werkstuk en/of presentatie
Open boek