Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leerlingen coachen32718/2123/2122/1/71
Studiegids

Leerlingen coachen

32718/2123/2122/1/71
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit Olod vertrekken we van het gedachtengoed rond 'Inspirerend Coachen' van Jef Clement, om onze basale gespreksvaardigheden te verruimen naar meer coaching-gerichte interacties die je bewust kan inzetten om positieve interactie tussen leerlingen te bevorderen.

We maken hierbij ook nog gebruik van de theorieën rond 'executieve functies' en 'Conversational Intelligence', en je oefent met vaardigheden uit kaders zoals 'Appreciative Inquiry' zodat je deze kan toepassen in je interacties met leerlingen.

Als bijkomend voordeel van het vele oefenen zal je ook een sterke positieve invloed merken op je interpersoonlijke gesprekken met leeftijdsgenoten en andere partners binnen en buiten het onderwijslandschap.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
analyseert gedrag van leerlingen vanuit verschillende referentiekaders en gaat er constructief mee om
herkent de groepsdynamische processen in de leerlingengroep
Interactie: diversiteit hanteren
analyseert gedrag van leerlingen vanuit verschillende referentiekaders en gaat er constructief mee om
Interactie: inspirerend coachen
begeleidt leerlingen, door middel van de juiste coachingsvaardigheden, in oplossingsgericht denken/handelen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
creëert coachingsmomenten in functie van de leerlingenbehoefte
gebruikt coachingsvaardigheden die leerlingen in hun kracht versterken
neemt een open luisterhouding aan
zet krachten van leerlingen bewust in
interactie: taal ontwikkelen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
stimuleert groepsvorming

Leerinhoud

RGROW: vaardigheden en structuur.

Appreciative Inquiry.

Executieve functies.

Conversational Intelligence.

Studiematerialen (lijst)

Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren.Verplicht€ 25,99
  • Auteur: Clement, Jef

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren24,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00geen examentijd nodig
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00geen examentijd nodig