Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Muzisch werken en leren A35352/2123/2122/1/96
Studiegids

Muzisch werken en leren A

35352/2123/2122/1/96
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Muzisch werken en leren A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Rosseel Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Alle studenten werken 4 verschillende lessen uit, vertrekkende vanuit de verschillende muzische domeinen. In deze muzische lessen ligt de klemtoon op de muzische attitude, de bouwstenen en de werkvormen (het muzisch concept).

De studenten krijgen tijdens de contactmomenten tevens kans om aan de lessen te werken en kunnen ten alle tijden rekenen op feedback van de lector. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: inspirerend coachen
stelt gericht vragen en geeft gerichte impulsen
zet leerlingen aan tot creatief, probleemoplossend denken en handelen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
zet muzische competenties/talen doelgericht in om in communicatie te treden
Leerbevordering doelgericht werken
creëert doelgerichte en betekenisvolle lessen vanuit de ervaringen van leerlingen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
vertaalt leerinhouden op maat van de leerlingen
stimuleert creativiteit op cognitief, sociaal, emotioneel en technisch vlak
toont vakinhoudelijke groei
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kiest (digitale) werkvormen en zet deze adequaat in, afgestemd op de beginsituatie, leerinhouden en de te bereiken doelen
zet (digitaal) leer- en ontwikkelingsmateriaal adequaat in

Leerinhoud

In muzisch werken en leren A maken we kennis met de kunsten en leren we hoe we de 'muzische taal' moeten hanteren . Vanuit verschillende opdrachten stappen we in de wereld van muziek, beeld, dans, drama, woord en media (de muzische domeinen). We bekwamen ons in muzische  bouwstenen en werkvormen en komen uiteindelijk tot muzische concepten waarmee we met de kinderen aan de slag kunnen gaan. 

Het handboek ' Zeppelin, didactiek voor muzische vorming' van Koen Crul vormt de rode draad en stelt ons in staat om een muzische visie te ontwikkelen. Elk theoretisch inzicht wordt versterkt door het 'zelf doen en ervaren'. 

Studiematerialen (lijst)

Handboek Zeppelin, didactiek van muzische vormingVerplicht€ 45,00
  • Auteur: Koen Crul
Zeppelin, didactiek voor MVVerplicht
  • Auteur: Crul K. (2013)
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Artistieke praktijk (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00