Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leefwereldgericht werken35357/2219/2122/1/79
Studiegids

Leefwereldgericht werken

35357/2219/2122/1/79
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Open Jeugdwerk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Clauw Jo
Andere co-titularis(sen): Verheyen Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd voor Maatschappelijke uitdagingen EN geslaagd voor Organisatiemanagement EN geslaagd voor Praktijkopdracht) OF (simultaan te volgen met Maatschappelijke uitdagingen EN simultaan te volgen met Organisatiemanagement EN simultaan te volgen met Praktijkopdracht).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Korte omschrijving

We vertrekken vanuit de jongeren en hun leefwereld om organisaties op te baseren. Je leert omgaan met diverse (hulp)vragen van jongeren, via krachtgerichte interventies. Je maakt contextanalyses en gebruikt hiertoe de sociale kaart.

Begincompetenties (tekst)

De student dien in het bezit te zijn van een BACHELOR- en/of MASTERDIPLOMA.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De jeugdwerker handelt doelgericht en managt de organisatie als partner in het levensproject van een superdiverse groep jongeren.
De student verkent verschillende methoden en technieken van leefwereldverkenning bij jongeren.
De student kan verschillende methoden en technieken van leefwereldverkenning gericht toepassen in de eigen praktijk.
De student verkent verschillende methoden en technieken om hulpvragen van jongeren te detecteren.
De student kan verschillende methoden en technieken om hulpvragen van jongeren te detecteren gericht toepassen in de eigen praktijk.
De student herkent de belangrijkste actoren m.b.t. hulpverlening, vrije tijd, arbeid en onderwijs die van betekenis zijn in het ondersteunen van jongeren.
De student kan relevante actoren rond de eigen organisatie herkennen, detecteren en inschakelen m.b.t. het ondersteunen van jongeren.
De student kan vragen en noden van jongeren gericht koppelen aan relevante actoren om antwoord te bieden op die noden.

Leerinhoud

We vertrekken vanuit de jongeren en hun leefwereld om organisaties op te baseren. Je leert omgaan met diverse (hulp)vragen van jongeren, via krachtgerichte interventies. Je maakt contextanalyses en gebruikt hiertoe de sociale kaart.

Inhouden:
• De methodiek open jeugdwerk .
• Verschillende methoden om aan hedendaags “open jeugdwerk” te doen.

• De jongere als vertrekpunt om organisaties op te baseren, “de jongere consequent centraal” plaatsen.
• Omgaan met diverse (hulp)vragen van jongeren.
• Empowermentparadigma en krachtgericht interveniëren.
• Contextanalyses
• Sociale Kaart

Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen79,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De aanwezigheid van de student tijdens de contactmomenten is verplicht!