Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Praktijkopdracht35361/2219/2122/1/21
Studiegids

Praktijkopdracht

35361/2219/2122/1/21
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Open Jeugdwerk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Clauw Jo
Andere co-titularis(sen): Verheyen Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd voor Leefwereldgericht werken EN geslaagd voor Maatschappelijke uitdagingen EN geslaagd voor Organisatiemanagement) OF (simultaan te volgen met Leefwereldgericht werken EN simultaan te volgen met Maatschappelijke uitdagingen EN simultaan te volgen met Organisatiemanagement).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Korte omschrijving

De student vertrekt vanuit een praktijkvraag waarbij jongeren centraal staan, gerelateerd aan zijn werksituatie. Hij formuleert een aantal persoonlijke doelstellingen die hij wil realiseren in de eigen praktijk en giet deze in een persoonlijk ontwikkelings- en actieplan. Hij beslist zelf of hij een project uitwerkt, een methode ontwikkelt, een artikel schrijft,… om een antwoord op zijn praktijkvraag te formuleren en zijn persoonlijke doelstellingen te realiseren. Hieraan kan individueel of in groep gewerkt worden onder begeleiding van een praktijkmentor.

Aan het einde van het traject wordt het resultaat gepresenteerd tijdens de afsluitende presentatiedag.

Begincompetenties (tekst)

De student dient in het bezit te zijn van een BACHELOR- en/of MASTERDIPLOMA.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De jeugdwerker handelt doelgericht en managt de organisatie als partner in het levensproject van een superdiverse groep jongeren.
De student analyseert zijn of haar ruime werkcontext.
De student analyseert zichzelf als beroepspersoon.
De student licht zijn beroepsmatig handelen door en ontwikkelt een POP en PAP.
De student gebruikt kwalitatieve bronnen om analyses te onderbouwen.
De student bouwt professionele kennis en inzicht op over zijn of haar werkcontext.

Leerinhoud

• Persoonlijke ontwikkeling: persoonlijk ontwikkelingsplan en persoonlijk actieplan opmaken
• Werkcontextverkenning en -analyse.
• Praktijkmomenten met professionele uitwisseling.
• Projectmanagement, projectmatig werken.
• Mentoraat : “Product voor-door-met…jongeren” ontwikkelen (project, artikel, methode

Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges5,00 uren
Vormen van groepsleren25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De aanwezigheid van de student tijdens de contactmomenten is verplicht!