Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Methodisch handelen35509/2155/2122/1/69
Studiegids

Methodisch handelen

35509/2155/2122/1/69
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Polak Robin, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Methodisch handelen behandelt de theorie en praktijk rond het methodisch handelen binnen het sociaal cultureel werk en het veranderingsgericht werken.
Het olod Methodisch handelen bereidt voor op het begeleiden van sociaal-agogische processen in dialoog met de betrokkenen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student ontwikkelt een educatieve activiteit vanuit de peiling, vaststelling en analyse van eigenheid, problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
De student ontwikkelt een georganiseerde activiteit vanuit de peiling, vaststelling en analyse van eigenheid, problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
De student evalueert de georganiseerde activiteit samen met de deelnemers en actoren.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen.
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving.
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student presenteert het belang van zijn/haar voorgestelde verandering aan de groep.
De student herkent de gelaagde persoonlijkheid en de mechanismen van weerstand, afweer en feedback.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student herkent de gelaagde persoonlijkheid en de mechanismen van weerstand, afweer en feedback.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
De student reflecteert over het eigen handelen
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen.
De student presenteert het belang van zijn/haar voorgestelde verandering aan de groep.
De student motiveert de groep voor het voorgestelde veranderingsproces

Leerinhoud

Praktische verkenning van de sociaal-culturele methodiek, methoden en werkvormen in het sociaal-cultureel werkveld.
Een ervaringsmeerdaagse rond talenten en doelgroepen in de grootstedelijke context.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  •  Reader met inhoud(en) van: 
    • Brinkman, J. (2017). Voor de verandering. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00

Toetsing (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode