Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Postgraduaat Mantle of the Expert
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Selderslaghs Bob
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 180,00 uren
Korte omschrijving
In de loop van het academiejaar zal je twee ontwikkelingsdagen volgen. Elke ontwikkelingsdag omvat een observatieles van een halve dag, gevolgd door een halve dag intervisie. Het doel van een observatieles is om te kijken naar de Mantle of the Expert- aanpak in de praktijk: om te onderzoeken hoe het werkt met kinderen (de verschillen en overeenkomsten), om de verschillende uitdagingen te verkennen (met inbegrip van gedragsmanagement, betrokkenheid, curriculumontwikkeling) en om na te denken over het soort vaardigheden die de leraar nodig heeft (vragen stellen, luisteren, organiseren, samenwerken, enzovoort). Waar de eerste ontwikkelingsdag zich zal toespitsen op het curriculumleren aan de hand van drama in het leerplichtonderwijs, zal de tweede zich focussen op het gebruik van Mantle of the Expert in een kunsteducatieve setting.
Het doel van de namiddagsessie is om na te denken over de geobserveerde les en om de planning, het onderwijs, de evaluatie en andere relevante onderwerpen te bespreken.
Onderwijsorganisatie (tekst)
In de loop van het academiejaar nemen de studenten deel aan twee ontwikkelingsdagen. Elke ontwikkelingsdag omvat een observatieles van een halve dag, gevolgd door een halve dag intervisie.
Begincompetenties (tekst)
Het opleidingsonderdeel 'Observatie en intervisie' is enkel toegankelijk als je reeds een lerarendiploma hebt behaald:
- Een diploma van de educatieve bachelor of master in de kunsten (of gelijkwaardig)
OF
- Een diploma van de educatieve bachelor lager onderwijs of secundair onderwijs (of gelijkwaardig)
Het opleidingsonderdeel 'Observatie en intervisie' staat enkel open voor gediplomeerde leraren die regelmatig lesgeven in de klas (minimum 1u/week gedurende een volledig schooljaar). Het is niet toegankelijk voor studenten, begeleiders of beleidsmedewerkers die geen regelmatige onderwijsopdracht hebben. Het aantal jaren onderwijservaring is niet van belang.
Voor leraren lager en secundair onderwijs is het geen vereiste om enige ervaring te hebben met drama. Voor geen enkele postgraduaatstudent is het een vereiste om enige ervaring te hebben met
Mantle of the Expert, maar een interesse in het ontwikkelen van de aanpak en een begrip van de waarden die eraan ten grondslag liggen zijn essentieel. Voor meer informatie over
Mantle of the Expert:
www.mantleoftheexpert.be.
Leerinhoud
Tijdens observatielessen kijk je doelgericht naar de Mantle of the Expert- aanpak in de praktijk. Je onderzoekt hoe deze benadering van leren en onderwijzen werkt met kinderen en jongeren in diverse settings (de verschillen en overeenkomsten), je verkent de verschillende uitdagingen ervan (met inbegrip van gedragsmanagement, betrokkenheid, curriculumontwikkeling) en samen met de andere studenten en de docent denk je na en reflecteer je tijdens intervisiemomenten over het soort vaardigheden die de leraar nodig heeft bij deze benadering van leren en onderwijzen (op het vlak van vragen stellen, luisteren, organiseren, samenwerken, enzovoort) en bespreek je de planning, het lesgeven zelf, de evaluatie en andere relevante onderwerpen met hen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Bronnenboek Mantle of the Expert, digitaal te verkijgen via de docent bij aanvang van de lessen (bob.selderslaghs@ap.be).
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie) | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Het leren tijdens de ontwikkelingsdagen verloopt sociaal en collaboratief : studenten en docent ontwikkelen hun denken samen. De beoordeling is bijgevolg holistisch en kwalitatief van aard en gebeurt door middel van permanente evaluatie.