Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Inservicetraining6728/2241/2122/1/31
Studiegids

Inservicetraining

6728/2241/2122/1/31
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Mantle of the Expert
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Selderslaghs Bob
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 270,00 uren

Korte omschrijving

Een fundamenteel aspect van het ontwikkelen van een diepgaand begrip van Mantle of the Expert is het streven naar een consistente, rigoureuze en duurzame praktijk in het klaslokaal of de kunsteducatieve setting. Eén keer per week oefenen is een absoluut minimum. Minder dan dat en het is onwaarschijnlijk dat je veel profijt zult hebben van de opleiding. Mantle of the Expert is een complexe aanpak die oefening vereist en er zijn helaas geen sluiproutes.
Het is daarom essentieel dat je bereid bent om Mantle of the Expert te gaan uitproberen zodra je na een trainingsessie of observatieles teruggaat naar je klaslokaal of kunsteducatieve setting en dat je bereid bent om van daaruit, en gedurende de hele opleiding, meer te gaan oefenen. Je dient dus een regelmatige praktijk als leraar of teaching artist te hebben van minimum 1u/week tijdens de opleiding (zie de toelatingsvoorwaarden).

Om je in dit proces te ondersteunen heb je gedurende de opleiding toegang tot een (online) mentor die je begeleidt en ondersteunt bij de ontwikkeling van de aanpak. De mentoren zijn ervaren in het gebruik van Mantle of the Expert en kunnen je advies en ondersteuning geven op het gebied van planning, onderwijs, evaluatie, gedragsmanagement en vele andere aspecten. Je mentor bezoekt je enkele keren tijdens je klaspraktijk en kan je ook ondersteunen bij het uitvoeren van opdrachten en bij je reguliere lessen en reflecties over de onderwijsbenadering. Een action-research-benadering (d.w.z. plannen – onderwijzen – reflecteren – evalueren – bijsturen – plannen van volgende sessies, enz.) is wellicht de meest effectieve manier om een goed begrip van Mantle of the Expert te ontwikkelen. Het bijhouden van een logboek is daarbij cruciaal om vooruitgang te boeken.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Inservice stage vanuit een action-research-benadering na (d.w.z. plannen – onderwijzen – reflecteren – evalueren – bijsturen – plannen van volgende sessies, enz.). Het bijhouden van een logboek (vrije vorm) is daarbij cruciaal om vooruitgang te boeken. 

WANNEER? - PRAKTIJK - REFLECTIE - VORM

  • Vanaf aanvang - Een uur per week (minimaal) - Dertig minuten in een logboek na elke sessie - Een enkele workshop of een combinatie van workshops.
  • Na de kerstvakantie - Toenemend gebruik van de aanpak met links in het hele curriculum of met aandacht voor de 4 werelden van MoE - Dertig minuten in een logboek per week - Een context (of contexten) gepland en onderwezen gedurende een aantal weken, waarbij links worden gelegd naar andere gebieden van het curriculum of naar de 4 werelden van MoE.
  • Na de krokusvakantie - Gebruik van Mantle of the Expert in brede gebieden van het curriculum - Dertig minuten in een logboek per week - Een context die gepland, onderwezen en ondersteund wordt tot aan de paasvakantie, waarin het curriculum ruim geëxploreerd wordt.
  • Na de paasvakantie - Consolidatie van Mantle of the Expert in de dagelijkse praktijk - Dertig minuten in een logboek per week - Een MoE-context wordt gepland en onderwezen als een integraal onderdeel van de klassikale praktijk, gebruikt en toegepast wanneer dit het meest effectief is

Begincompetenties (tekst)

Het opleidingsonderdeel 'Inservicetraining' is enkel toegankelijk als je reeds een lerarendiploma hebt behaald:
- Een diploma van de educatieve bachelor of master in de kunsten (of gelijkwaardig)
OF
- Een diploma van de educatieve bachelor lager onderwijs of secundair onderwijs (of gelijkwaardig)

Het opleidingsonderdeel 'Inservicetraining' staat enkel open voor gediplomeerde leraren die regelmatig lesgeven in de klas of in een kunsteducatieve setting (minimum 1u/week gedurende een volledig schooljaar). Het is niet toegankelijk voor studenten, begeleiders of beleidsmedewerkers die geen regelmatige onderwijsopdracht hebben.

Studenten bezorgen voor aanvang van het academiejaar het ingevulde formulier 'Verklaring lesopdracht' aan het studentensecretariaat (verkrijgbaar op het studentensecretariaat of bij de opleidingsverantwoordelijke). Daarin verklaart de directeur van de school (of verantwoordelijke van de kunsteducatieve organisatie) welke opdracht de student/het personeelslid vervult en de bereidheid om een stagebegeleider toe te laten lessen te kunnen observeren (live en/of via video-opnames).

Voor leraren lager en secundair onderwijs is het geen vereiste om enige ervaring te hebben met drama. Voor geen enkele postgraduaatstudent is het een vereiste om enige ervaring te hebben met Mantle of the Expert, maar een interesse in het ontwikkelen van de aanpak en een begrip van de waarden die eraan ten grondslag liggen zijn essentieel. Voor meer informatie over Mantle of the Expert: www.mantleoftheexpert.be.

Leerinhoud

Een fundamenteel aspect van het ontwikkelen van een diepgaand begrip van Mantle of the Expert is het streven naar een consistente, rigoureuze en duurzame praktijk in het klaslokaal of de kunsteducatieve setting. Het is daarom essentieel dat studenten bereid zijn om Mantle of the Expert te gaan uitproberen zodra ze na een trainingsessie of observatieles teruggaan naar hun klaslokaal of kunsteducatieve setting en dat ze bereid zijn om van daaruit, en gedurende de hele opleiding, meer te gaan oefenen. Studenten dienen dus een regelmatige praktijk als leraar of teaching artist te hebben van minimum 1u/week tijdens de opleiding (zie de toelatingsvoorwaarden).

We streven een action-research-benadering na (d.w.z. plannen – onderwijzen – reflecteren – evalueren – bijsturen – plannen van volgende sessies, enz.). Het bijhouden van een logboek is daarbij cruciaal om vooruitgang te boeken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Logboek: vrije vorm (al dan niet digitaal, auditief, visueel, mengvorm...)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

'HULPBRONNENBOEKJE BIJ HET PLANNEN' uit:
Selderslaghs, B., Taylor, T. (2018) Mantle of the Expert. Een handleiding voor beginners. Drama als leermiddel in het lager onderwijs. Antwerpen: Garant.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage40,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen230,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00
AcademiejaarStage60,00

Toetsing (tekst)

Tijdens je inservice training legt de mentor minimaal twee stagebezoeken af en is er minstens trimesterieel een online overleg met de student. Behavle op de Mantle of the Expert-praktijk in de klas, wordt de student ook beoordeeld op zijn/haar reflectie op de praktijk en de ontwikkeling daarvan:

Vormen van reflectie voor deelnemers:
MEDIUM - VORM - DOEL - VOORWAARDE - WANNEER
  • Logboek - Persoonlijk - Notities, reflecties en evaluaties - Verplicht - Na elke trainingssessie
  • Googledocs - Gedeeld, één-op- één met hoofddocent - Praktijk en ontwikkeling bespreken - Verplicht - Eenmaal per trimester
  • Forum - Open - Om vragen te stellen die van belang zijn voor alle studenten - Vrijwillig - Wanneer het nuttig is

Praktijkgedeelte: 60%
Reflectie: 40%