Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Afstudeeropdracht35526/2241/2122/1/45
Studiegids

Afstudeeropdracht

35526/2241/2122/1/45
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Mantle of the Expert
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Selderslaghs Bob
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel 'Afstudeeropdracht' houdt een demonstratieles in waarbij je de gelegenheid krijgt om je begrip van Mantle of the Expert te tonen ten overstaan van de docent(en). De demonstratie vindt (bij voorkeur) plaats in jouw klaslokaal en duurt tussen een uur en een halve dag, afhankelijk van de leeftijd van de doelgroep en van je eigen wensen. De les zal worden gevolgd door een bespreking met feedback en feed-forward en een bevraging (geen ondervraging!) door de hoofddocent. Het doel van de demonstratieles en de bevraging is het beoordelen van je begrip van de aanpak en het bieden van de nodige ondersteuning en begeleiding bij de verdere ontwikkeling ervan. De demonstratie en de bespreking ervan zijn dus niet bedoeld om je didactische vaardigheden te beoordelen (je bent immers reeds een gediplomeerde leraar), maar om ontwikkelingsgericht samen te werken met het oog op een beter begrip van de onderwijsmethode MoE.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Een demonstratieles waarbij de student – als afstudeeropdracht – de gelegenheid krijgt om zijn/haar begrip van Mantle of the Expert te tonen ten overstaan van de docent(en). De demonstratie vindt (bij voorkeur) plaats in het klaslokaal van de student en duurt tussen een uur en een halve dag, afhankelijk van de leeftijd van de doelgroep en van de wensen van de student. De les zal worden gevolgd door een bespreking met feedback en feed-forward en een bevraging (geen ondervraging!) door de hoofddocent.

Begincompetenties (tekst)

Het opleidingsonderdeel 'Afstudeeropdracht' is enkel toegankelijk als je reeds een lerarendiploma hebt behaald:
- Een diploma van de educatieve bachelor of master in de kunsten (of gelijkwaardig)
OF
- Een diploma van de educatieve bachelor lager onderwijs of secundair onderwijs (of gelijkwaardig)

Het opleidingsonderdeel 'Afstudeeropdracht' staat enkel open voor gediplomeerde leraren die regelmatig lesgeven in de klas (minimum 1u/week gedurende een volledig schooljaar). Het is niet toegankelijk voor studenten, begeleiders of beleidsmedewerkers die geen regelmatige onderwijsopdracht hebben.

Leerinhoud

De leerinhouden van de andere opleidingsonderdelen komen samen in de afstudeeropdracht en zijn te vatten in kennis, vaardigheden en attitudes op het vlak van vier componenten:

1. De 9 elementen van Mantle of the Expert
2. Community of Inquiry (onderzoeksgemeenschap)
3. Mantle of the Expert-pedagogie

Voor leraren lager en secundair onderwijs:
4. Drama als (artistiek) leermiddel

Voor leraren kunstonderwijs:
4. MoE 2.0: van methode naar methodiek

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

'HULPBRONNENBOEKJE BIJ HET PLANNEN' uit:
Selderslaghs, B., Taylor, T. (2018) Mantle of the Expert. Een handleiding voor beginners. Drama als leermiddel in het lager onderwijs. Antwerpen: Garant.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen5,00 uren
  • Duur: Beperkt
Werktijd buiten de contacturen85,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

Een demonstratieles - planning en uitvoering -  (bij voorkeur) in de klaspraktijk van de student (duur: tussen een uur en een halve dag, afhankelijk van de leeftijd van de doelgroep en de wensen van de student).

De les zal worden gevolgd door een bespreking met feedback en feed-forward en een bevraging (geen ondervraging!) door de hoofddocent.