Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociaal werk in een diverse context35527/2155/2122/1/02
Studiegids

Sociaal werk in een diverse context

35527/2155/2122/1/02
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Houtven Sarina, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Organisatorische vaardigheden OF eerder ingeschreven voor Organisatorische vaardigheden.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

- Het OLOD bereidt je voor op het kwalitatief en verantwoordelijk begeleiden van groepen in diverse context
- Het OLOD behandelt het organiseren en begeleiden van socio-culturele activiteiten in diverse context

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student neemt de begeleidersrol actief op tijdens socio-culturele activiteiten
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student contacteert organisaties.
De student handelt verantwoordelijk bij de organisatie en de uitvoering van socio-culturele activiteiten.
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student gaat in dialoog met het socio-cultureel veld.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student informeert zich in actuele thema’s/disciplines, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student kan zelfstandig optreden bij het begeleiden van een groep.
De student neemt organisatorische taken op zich bij het ontwikkelen en begeleiden van activiteiten in diverse context
De student heeft een actieve, participatieve basishouding bij het ontwikkelen en begeleiden van socio-culturele activiteiten
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student communiceert helder en correct.

Leerinhoud

Studenten werken socio-culturele activiteiten uit in functie van de doelgroep en het doel. Ze begeleiden de deelnemers in diverse sociale contexten. Ze tonen zich actief en verantwoordelijk en ontwikkelen zo een actieve, participatieve basishouding.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De punten zijn opgedeeld in een hands-on opdracht en een reflectieopdracht.
Voor de hands-on opdracht is geen tweede zit mogelijk. Een tweede zit is mogelijk in de vorm van een uitgebreide reflectieopdracht. Deelname aan de studieweek is vereist om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.