Beleid en Organisatie35821/2244/2122/1/63
Studiegids

Beleid en Organisatie

35821/2244/2122/1/63
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Geestelijke gezondheidszorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Bosmans Valerie, De Kock Vicky, Simons Hedda, Vanceulebroeck Valérie, Van Geel Sven, Verwimp Tom, Walravens Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 30,00 uren

Korte omschrijving

De visie op de geestelijke gezondheidszorg is de laatste decennia grondig gewijzigd. Vraag en aanbod van de zorg werden geheroriënteerd, de zorgvrager en zijn nood kwamen meer centraal te staan, en dit op alle niveaus. De organisatie van deze zorg in o.a. zorgcircuits en -netwerken vraagt coördinatoren en zorgmanagers die over voldoende expertise en competenties beschikken om deze rol op te nemen.

De residentiële zorg dient efficiënt te verlopen, met een open blik op heroriëntatie naar de maatschappij. Het uitbouwen van een netwerk, de regie terug in handen geven van de patiënt en een herstelgerichte visie zijn cruciaal hierin.

Een getrapte zorg, met een onderbouwde visie op het aanbieden van de juiste zorg op het juiste moment en in de juiste dosis, al dan niet ambulant, residentieel of outreachend.
Al deze tendensen vragen van ‘de verpleegkundige in de geestelijke gezondheidszorg’ een sterke rol van manager, coördinator, professional en samenwerker.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit postgraduaat dient de student in bezit te zijn van een master, bachelor, graduaat of gelijkgesteld diploma in één (of meerdere) van volgende richtingen: verpleegkunde, vroedkunde, toegepaste psychologie, ergotherapie, orthopedagogie of sociaal werk.

Leerinhoud

Bij het uitwerken van het programma van het PG GGZ werd rekening gehouden met een aantal richtlijnen en standpunten vanuit o.a. beleidsmatige en wetenschappelijke organen.
- Het nieuwe GGZ-concept, met zijn zorgcircuits en –netwerken, vertrekt vanuit vijf bewegingen van desinstitutionalisering, inclusie bevorderen, samenwerking tussen de zorgcircuits en –netwerken, intensifiëring van de intramurale zorg en het integreren van de verschillende pilootprojecten in het globaal GGZ-concept.
- In de GGZ ontwikkelt er zich een stijgende professionaliteit en men gaat zich profileren en specialiseren in bepaalde doelgroepen. Er worden meer therapeutische invalshoeken ontwikkeld en er is meer aandacht voor een grotere participatie van de patiënt.
- Er is nood aan zorgprogramma’s voor de drie grote leeftijdsgroepen: kinderen/jongeren, volwassenen en ouderen, die instellingsoverschrijdend worden aangeboden.
- Samenwerking rond de zorgvrager op alle niveaus is het cruciale thema in het nieuwe GGZ-model. De eerstelijnszorg en de behandelteams dienen dit vanaf het eerste stadium te realiseren om zo een intensieve behandeling te realiseren in een vroeg stadium van het ziekteproces.
- Er wordt in artikel 107 ook aangeraden een specifiek model voor kinderen en jongeren uit te werken en in sterke mate mankracht en middelen zo dicht mogelijk bij de zorgvrager te brengen.
- De gereviseerde psychopathologische indeling zoals voorgesteld in de DSM-V


De opbouw georiënteerd op een praktijkgerichte aanpak werd het basisuitgangspunt voor het programma. Een dusdanige oriëntatie resulteert erin dat de expertise zeer breed en pragmatisch opgebouwd kan worden. In module 1 (5 studiepunten) worden verschillende brillen aangereikt als kader. Vervolgens worden in module 2 en 3 daar zeer specifieke benaderingen onder geplaatst. Module 2 (5 studiepunten) handelend vanuit verscheidene psychotherapeutische benaderingen, module 3 (5 studiepunten)vanuit klinisch redenerend/methodisch handelend oogpunt gericht op de verschillende vormen van psychopathologie.

De aspecten van zelfzorg, samenwerken en functioneren in team worden in de laatste module uitgewerkt. (5 studiepunten). Daarnaast komen ook verschillende actuele maatschappelijke en beleidsmatige tendensen aan bod.

Modules 1, 2 en 3 behandelen de zorg voor de verschillende doelgroepen. Daar waar zaken zouden overlappen, zal voor studenten het basispakket steeds op Digitap beschikbaar gesteld worden. Dit in het kader van een modulair aanbod te garanderen.

Studiematerialen (lijst)

Digitale infomodules (via digitap)Verplicht
Presentaties tijdens de lesdagenVerplicht
  • Auteur: gastsprekers

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00