Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
C - Methodiek sociaal werk - V37205/2798/2223/1/19
Studiegids

C - Methodiek sociaal werk - V

37205/2798/2223/1/19
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Claessens Dries
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

- Inleiding: babylonische spraakverwarring

- Visie: de centraal sturende instantie van methodiek

- Algemene en specifieke interventies

- Een algemeen werkmodel

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene begincompetenties AP Sociaal Werk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR02-MW2-MW-Methodieken
Je verantwoordt je methodologische keuzes m.b.t. een concrete casus.
Je kent de basisbegrippen rond het begrip methodisch werken.
Je kent het belang van methodiek en methodisch werken.
Je beschrijft de geschiedenis en actualiteit van het Vlaamse methodisch werk.
Je kent de methodische kerntaken en -functies van het generalistische sociaal werk.
Je kent de 4 kernelementen van methodisch werken: doelgerichtheid, interactionele en probleeminhoudelijke systematiek, een fasering en een visie, zowel apart als in onderlinge samenhang.
Je kan eclectisch-integratief en multimethodisch werken aan de hand van het geziene basismodel.
Je relateert de geziene visies, methoden en technieken systematisch aan een casus en/of aan een concrete methodiek.

Leerinhoud

Methodiek is in de wereld van sociaal werk een lastig begrip. Spraakverwarring onder theoretici (wat is methodiek?) en methodische onzekerheid onder praktijkwerkers (welke methodiek zal ik gebruiken?) zijn dan een logisch gevolg. In deze cursus proberen we dit dubbele probleem op te lossen. We zoeken naar een grootst gemene deler van de methodische praktijk van of voor sociaal werk. We baseren ons in eerste instantie op het multimethodische analysekader van Herman De Mönnink (2016) en het eclectisch-integratieve model van Ad Snellen (2014). We vertalen hun inzichten zo veel mogelijk naar de Vlaamse praktijk en presenteren een algemeen analysekader (werkmodel) waarin concrete methoden, technieken en praktijkmodellen vervolgens geplaatst en geëvalueerd kunnen worden.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Methodiek sociaal werkVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Integratieopdracht.
Voor meer info, zie studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Integratieopdracht.
Voor meer info, zie studiewijzer