Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
VR Experience34145/2791/2223/1/12
Studiegids

VR Experience

34145/2791/2223/1/12
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • .NET
    • Mobile
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Peeters Tom
Andere co-titularis(sen): Haddouchi Hassan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel ga je in teamverband aan de slag met de Unity game engine en leer je de 3D-toepassingen ontwikkelen. Deze 3D-toepassingen gaan van games tot interactieve Virtual Reality applicaties. Je leert werken met verschillende camera perspectieven, de physics engine, geluid, licht en scripts. Met ML-Agents Toolkit leer je hoe je met artificiële intelligentie een virtuele omgeving en zijn agents kunt laten aanpassen aan impulsen van buitenaf.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.5. Architecture Design
Beschrijft en analyseert de verschillende parameters die van toepassing zijn op een 3D applicatie
Traint, test en evalueert een machine learning algoritme volgens de regels van de kunst
A.6. Application Design
Begrijpt de principes van artificiële intelligentie
B.1. Design and Development
Begrijpt de principes 3D programming
Begrijpt de definities en de specifieke terminologie van Virtual Reality.
Ontwikkelt mee aan een 3D applicatie in Unity
Gebruikt en kent een specifieke game software bibliotheek
Begrijpt en illustreert componenten, opbouw en werking van een 3D software-applicatie.
Begrijpt de principes van artificiële intelligentie
Ontwikkelt een AI-module dat een cruciaal onderdeel vormt van een Unity project
Gebruikt en kent specifieke ML bibliotheken
F.1. Taakanalyse
Stelt de vereisten op voor een 3D applicatie op basis van een probleemstelling
G.1. Mondelinge communicatie
Overlegt en communiceert op correcte wijze binnen een team
Presenteert het eindresultaat op een professionele wijze
G.4. Teamwerking en Leiderschap
Werkt in teamverband aan een project
Neemt deel en draagt verantwoordelijkheid in een team om zo complexe situaties te kunnen analyseren en synthetiseren
Zorgt dat het team efficiënt en effectief werkt

Leerinhoud

3D programming:

- Unity
- Physics & Rigidbodies
- Audio
- Level design
- Prefabs
- Audio
- Light
- Textures & Materials
- Terrains
- Waypoints
- Timelines
- Roll, Pitch, Yaw
- Scripting
- SteamVR library

AI:

- Unity ML-Agents Toolkit
- Python
- Intelligent agents
- Principes rond ML
- Training, testing and evaluation
- Deep reinforcement learning
- Imitation learning
- Neuroevolution

Planning:

- week 1: Introductie project & 3D programming
- week 2: Unity basics, materials, lighting, audio
- week 3: Unity camera, deployment en physics
- week 4: Unity scripting, terrains, animations
- week 5: Artificial Intelligence introductie
- week 6: Artificial Intelligence & Virtual Reality
- week 8: Prototype building
- week 9: Prototype building
- week 10: Prototype building
- week 11: Prototype building
- week 12: Prototype building
- week 13: Finetuning & preparation for final presentation
- week 14: Final presentation

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
Op de elektronische leeromgeving wordt studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht60,00meer toelichting op digitap en in een kickoff sessie

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP EVALUATIEACTIVITEIT
Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek.

Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.

Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.