Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Artificiële intelligentie34149/2791/2223/1/51
Studiegids

Artificiële intelligentie

34149/2791/2223/1/51
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Big Data
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Haddouchi Hassan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Het concept dat Machine-learning "in the cloud" zit, dat gebruikers hun te analyseren foto, video, geluid, etc doorsturen naar een groep van A.I. Computers,
en vervolgens het resultaat van deze analyse terug krijgen via het internet is in de context van het Internet-of-Things praktisch zogoed als altijd onhaalbaar.
IoT devices hebben meestal slechts een zéér beperkte data-verbinding, de reden waarom bovenstaande concept onmogelijk is.

"Edge A.I." is de oplossing voor dit probleem !

Door de miniaturisering van de "TPU" of "Tensor Processing Unit" ontstond een hele reeks van kleine Single Board Computers,
(denk aan de vormfactor van de Raspberry Pi) waarop men op de hardware zelf van het bordje Machine Learning algoritmes kan runnen.

In dit vak leert de student aan de hand van een groeps-project de vele facetten van een Edge AI Cluster kennen.

Dit omvat dus meer dan enkel de Machine Learning Algoritmes zelf, maar de volledige opbouw, netwerking, voeding, operating systeem, task-distributie, enz
van een compacte cluster waarop "Edge A.I." kan gerund worden. Samen met z'n andere teamleden zal elke student meebouwen aan dit uitdagende project.

De studenten Toegepaste Informatica zullen daarnaast ook een uitbreiding van het project implementeren. Deze uitbreiding zal zich situeren binnen de scope van het voorgaande project. De student leert hoe eigenschappen van een probleemstelling/uitbreiding kunnen worden verzameld en geanalyseerd opdat een tastbare, realistische uitbreiding kan worden geëvalueerd en toegepast.



OLR-Leerdoelen (lijst)

A.6. Application Design
Past het principe van ensemble learning toe
Beheerst minstens drie verschillende ML-algoritmen
B.1. Design and Development
Beheerst de kunst van data exploratie
Ontwikkelt zelfstandig een AI toepassing op basis van een probleemstelling
Rolt een ontwikkelde AI toepassing uit
Gebruikt pipelines in een AI oplossing
Visualiseert complexe data op correcte en verhelderende wijze
Configureert een ML algoritme op correcte wijze op basis van de documentatie
Bouwt een bibliotheek met meest frequent gebruikte functies
B.5. Documentation Production
Rapporteert op correcte wijze over de onzekerheden van een AI oplossing
C.3. Service Delivery
Past de regels rond privacy-bescherming en ethical AI toe

Leerinhoud

Het concept dat Machine-learning "in the cloud" zit, dat gebruikers hun te analyseren foto, video, geluid, etc doorsturen naar een groep van A.I. Computers,
en vervolgens het resultaat van deze analyse terug krijgen via het internet is in de context van het Internet-of-Things praktisch zogoed als altijd onhaalbaar.
IoT devices hebben meestal slechts een zéér beperkte data-verbinding, de reden waarom bovenstaande concept onmogelijk is.

"Edge A.I." is de oplossing voor dit probleem !

Door de miniaturisering van de "TPU" of "Tensor Processing Unit" ontstond een hele reeks van kleine Single Board Computers,
(denk aan de vormfactor van de Raspberry Pi) waarop men op de hardware zelf van het bordje Machine Learning algoritmes kan runnen.

In dit vak leert de student aan de hand van een groeps-project de vele facetten van een Edge AI Cluster kennen.

Dit omvat dus meer dan enkel de Machine Learning Algoritmes zelf, maar de volledige opbouw, netwerking, voeding, operating systeem, task-distributie, enz
van een compacte cluster waarop "Edge A.I." kan gerund worden. Samen met z'n andere teamleden zal elke student meebouwen aan dit uitdagende project.

De studenten Toegepaste Informatica zullen daarnaast ook een uitbreiding van het project implementeren. Deze uitbreiding zal zich situeren binnen de scope van het voorgaande project. De student leert hoe eigenschappen van een probleemstelling/uitbreiding kunnen worden verzameld en geanalyseerd opdat een tastbare, realistische uitbreiding kan worden geëvalueerd en toegepast.




Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
Op de elektronische leeromgeving wordt studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken.
Er worden faciliteiten geboden voor de installatie van de noodzakelijke software.

MATERIAAL:
De nodige TPU gebaseerde Edge A.I. Hardware wordt voorzien.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context25,00Presentatie van het team-project, uitlichting van het individuele deel en de eigen analyse.
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context15,00Presentatie van het project, uitlichting van het individuele deel en de eigen analyse
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context15,00Presentatie van het project, uitlichting van het individuele deel en de eigen analyse
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context25,00Presentatie van het team-project, uitlichting van het individuele deel en de eigen analyse.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio60,00Logboek, Verslag, Documentatie van het project. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit gedeelte. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode.

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP EVALUATIEACTIVITEIT
Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek.

Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.

Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het olod gegeven, voor zowel 1ste als 2de examenkans, indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De student kan 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste sessie met de lector deze inhaalsessie in te plannen.