Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IT research35637/2791/2223/1/09
Studiegids

IT research

35637/2791/2223/1/09
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de elektronica-ICT als IT Research_A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Herman Bruno
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In andere OLOD's krijgt de student reeds inzichten en vaardigheden in en over het analyseren van performance (software security & testing).
In dit OLOD gaat de student zelf op ontdekking om de performantie te verbeteren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.6. Application Design
Beoordeelt een algoritme waarbij prestaties op verschillende vlakken verbeteren, zonder de juiste werking in gedrang te brengen.
B.1. Design and Development
Geeft de complexiteitsgraad (tijd- en ruimtecomplexiteit) van een gegeven algoritme
Implementeert enkele bekende zoek-, optimalisatie en sorteeralgoritmen.
Ontwikkelt algoritmes of methodes zoals sorteren, recursie, backtracking,
B.4. Solution Deployment
Test en controleert de prestaties van algoritmen op verschillende vlakken.
C.3. Service Delivery
Verbetert de performantie van een algoritme door de implementatie te optimaliseren of een meer geschikt algoritme te implementeren.
F.1. Taakanalyse
Verbetert de performantie van een algoritme door de implementatie te optimaliseren of een meer geschikt algoritme te implementeren.
F.2. Strategisch handelen
Beoordeelt een algoritme waarbij prestaties op verschillende vlakken verbeteren, zonder de juiste werking in gedrang te brengen.
Bouwt een algoritme waarbij prestaties op verschillende vlakken verbeteren, zonder de juiste werking in gedrang te brengen.

Leerinhoud

* Onderzoek doen naar nieuwe methodieken/technologiƫn/... (item) die het ontwikkelen van software bevorderen.

* Het item moet performantie verhogen en meten binnen een van de volgende domeinen:

- databases (bv. sql vs nosql)

- code manier (bv. Test Driven Development)

- structuur van code (bv. design patterns)

- organisatie (bv. agile methodiek)

* Een samenhangend document opstellen met daarin de bevindingen rond dit item.

* De voor- en nadelen van dit item afwegen en een conclusie kunnen vormen om je leidinggevende te overtuigen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
Op de elektronische leeromgeving wordt studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen70,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,001 of meerdere opdrachten die ingestuurd moeten worden.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,001 of meerdere opdrachten die ingestuurd moeten worden.

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP EVALUATIEACTIVITEIT
Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek.

Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.

Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het deelexamen X (PROJECTOPDRACHT / VAARDIGHEIDSTOETS PERMANENT TIJDENS DE LESWEKEN / PORTFOLIO / REFLECTIEOPDRACHT ) gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De student kan 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste sessie met de lector deze inhaalsessie in te plannen.