Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Exploratiestage (8ECTS)35557/2834/2223/1/92
Studiegids

Exploratiestage (8ECTS)

35557/2834/2223/1/92
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Smajli Emine
Andere co-titularis(sen): Arnhem Stéphanie, De Vroede Tine, Gastmans Stephanie, Haertjens Aster, Havermaet Diede, Keemink Petra, Lahaye Michel, Lamers Lex, Moons Ilka, Naessens Birgitt, Peeters Kim, Rasenberg Laura, Schoenmakers Annelies, Spegelaere An, Trippas Michiel, Van Dingenen Arno, Van Looveren Isabelle, Weyns Tessa
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 200,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Algemene psychologie (5ECTS) EN geslaagd voor Sociale psychologie EN geslaagd voor Differentiële psychologie EN geslaagd voor Ontwikkelingspsychologie EN geslaagd voor Statistiek 1 (5ECTS) EN geslaagd voor Psychodiagnostische methoden I EN geslaagd voor Neurowetenschappen EN geslaagd voor Sociaal-communicatieve vaardigheden EN geslaagd voor Pedagogiek EN ((geslaagd voor Observatiestage OF geslaagd voor Werkveldoriëntatie) OF (geslaagd voor Filosofie (4ECTS) EN geslaagd voor Sociologie (4ECTS) EN geslaagd voor Economie (4ECTS))).

Korte omschrijving

Dit olod wordt standaard ingericht als jaarolod. Inschrijving voor dit olod als semester 1 of semester 2 olod kan enkel na goedkeuring van de toelatingscommissie. De student doet hiervoor tijdig een aanvraag bij de toelatingscommissie.

De tweede stage in het uitdovende curriculum van de opleiding Bachelor Toegepaste Psychologie is de Exploratiestage. Je loopt 4 weken (160u) stage in één van de werkvelden van de toegepaste psychologie. De stage-ervaringen worden ondersteund door 2 supervisiegesprekken, waarin je het leren uit de stage zal verbreden en verdiepen. Tenslotte reflecteer je voor én na de stage over je professionele identiteit en je leerkansen. Tijdens de exploratiestage krijg je de kans je competenties verder te ontwikkelen in en af te toetsen aan het werkveld. Tijdens deze stage verwachten we geen zelfstandig handelen, maar voer je deeltaken uit onder begeleiding van de stagementor.

De te volgen afspraken en richtlijnen rond de organisatie en toetsing van de stage zijn te raadplegen in de stagebrochure en het stagereglement (zie Digitap).

De hogeschool gaat ervan uit dat alle stageplaatsen het hele academiejaar alert zullen moeten blijven zijn voor het coronavirus en verplicht zullen zijn op geregelde tijdstippen strengere veiligheidsmaatregelen te nemen. Daarom vraagt de opleiding aan de student dat hij hierrond samen met de stagementor al bij het bekijken van de stagetaken goed nadenkt. Hij bekijkt hoe de stage zou kunnen verlopen mochten strengere coronamaatregelen zich op de stageplaats opdringen (bijv. door thuiswerk). De student beschrijft deze mogelijkheden in het stagevoorstel. Door deze voorafgaandelijke reflectie wordt het risico verkleind dat strengere corona-maatregelen een negatieve impact hebben op de te behalen stage-uren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Aangepast communiceren
een boodschap aangepast aan het doelpubliek brengen
een boodschap brengen waarbij je verbale en non-verbale communicatie congruent zijn
je correct schriftelijk (e-mail, brief, verslag, rapport…) uitdrukken
op gepaste wijze feedback geven
op gepaste wijze feedback vragen
Kritisch reflecteren
concreet verwoorden waarom je na kritische reflectie wel of geen actie onderneemt
je eigen professionele identiteit beschrijven
je handelen bijsturen op basis van kritische reflectie
kritisch reflecteren over je eigen gedrag, opvattingen… op basis van verbale of non-verbale feedback
leerkansen identificeren op basis van kritische reflectie
vanuit een realistisch inzicht in de eigen mogelijkheden en interesses je beeld over de toekomstige studie/werkkeuzes weergeven
Praktijkonderzoek
de resultaten van een onderdeel van een handelingsplan kritisch bespreken met de stagementor
de resultaten van een onderdeel van een handelingsplan rapporteren aan de stagementor
een handelingsplan kritisch beoordelen
in overleg met de mentor alternatieve uitvoeringen van een onderdeel van een handelingsplan suggereren
onderdelen van een handelingsplan onder begeleiding en correct uitvoeren
problemen bij de uitvoering van een onderdeel van een handelingsplan benoemen
Psychologische praktijk
bij het interpreteren van de praktijkvraag van de cliënt informatie uit verschillende bronnen (teamleden, verslagen, literatuur, logboek…) kritisch verbinden
de praktijkvraag van de cliënt correct verwoorden
de praktijkvraag van de cliënt vanuit verschillende theoretische perspectieven en referentiekaders interpreteren
Rollen opnemen
een gepast evenwicht tussen afstand en nabijheid hanteren
gepast handelen in stressvolle situaties
indien nodig en in overleg met de mentor afwijken van je planning
onder begeleiding handelen vanuit een professionele houding
professioneel relevante voorstellen naar de mentor doen
samenwerken met teamleden, rekening houdend met de organisatiecultuur
verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen handelen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- stagebrochure en stagereglement (zie Digitap)
- schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werkplekleren en/of stage160,00 uren
Werktijd buiten de contacturen34,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Zie stagebrochure en stagereglement op Digitap

Toetsing (tekst)

De te volgen afspraken en richtlijnen rond de organisatie en toetsing van de stage zijn te raadplegen in de stagebrochure en het stagereglement (zie Digitap).

Elke ongewettigde afwezigheid op stage kan leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel.

De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” moet worden nageleefd. In voorkomend geval neemt de stagiair kennis van de procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” die beschikbaar is op de website van AP via https://www.ap.be/sites/default/files/reglementen/preventie/Preventiedienst_AP_bachelor.pdf

Het niet volledig presteren van de stage-uren kan leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel, tenzij het opleidingshoofd hier vanwege uitzonderlijke omstandigheden van afwijkt.

Bepalingen m.b.t. het vroegtijdig beëindigen van de stage
Indien overwogen wordt de stage vroegtijdig te beëindigen, volgt de student en/of de stagementor de procedure zoals opgenomen in het stagereglement (zie Digitap) en in de stageovereenkomst. Bij vroegtijdige beëindiging van de stage kan de student geen nieuwe stage aanvatten tijdens het lopende academiejaar. Het opleidingshoofd kan, als voorzitter van de examencommissie, van deze regeling afwijken in bijzondere omstandigheden en indien het inrichten van een nieuwe stage organisatorisch mogelijk is.

Bepalingen m.b.t. het indienen van het stagevoorstel
Indien de student het stagevoorstel niet voor of op de deadline indient, worden twee punten van de totaalscore voor het olod afgetrokken. Indien de student niet ten laatste 10 werkdagen na deze deadline een stagevoorstel heeft ingediend, kan hij geen stage meer lopen tijdens het lopende academiejaar. Dit kan leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel, tenzij het opleidingshoofd hier vanwege uitzonderlijke omstandigheden van afwijkt.

Wanneer het stagevoorstel niet werd goedgekeurd en de student een nieuwe stageplaats moet zoeken of het stagevoorstel moet aanpassen, dient de student een nieuw stagevoorstel in met de verwerking van de feedback ten laatste tien werkdagen na het ontvangen van de feedback. Indien de student het nieuwe of herwerkte stagevoorstel niet indient voor of op deze deadline, worden twee punten van de totaalscore op het olod afgetrokken. Indien de student tien werkdagen na de deadline voor het indienen van het nieuwe of herwerkte stagevoorstel geen nieuw of herwerkt stagevoorstel heeft ingediend, kan hij geen stage meer lopen tijdens het lopende academiejaar. Dit kan leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel, tenzij het opleidingshoofd hier vanwege uitzonderlijke omstandigheden van afwijkt. Indien het stagevoorstel niet wordt goedgekeurd na het verwerken van de feedback, wordt het proces stopgezet, en kan dit leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel, tenzij het opleidingshoofd hier vanwege uitzonderlijke omstandigheden van afwijkt.

Bepalingen m.b.t. de globale zelfreflectie
Bij het te laat indienen van de eerste en/of tweede globale zelfreflectie kan de student nog maar maximum 50% van de maximale score voor dat reflectieverslag behalen. Reflectieverslagen die twee weken na de deadline of later worden ingediend, krijgen sowieso de score nul (0), conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel.

Bepalingen m.b.t. de supervisie
De student is verplicht aanwezig op de twee supervisiegesprekken in groep.

Bij gewettigde afwezigheid, zoals beschreven in het onderwijs- en examenreglement, volgt de student de procedure voor het melden en wettigen van afwezigheid zoals aangegeven in het onderwijs- en examenreglement en verwittigt hij de supervisor via e-mail ten laatste de dag van de supervisie. In geval van een gewettigde afwezigheid, ontvangt de student een vervangende taak.

Bij één of meerdere ongewettigde afwezigheden op de supervisiegesprekken behaalt de student de score nul (0) op het geheel van de supervisie (i.e., op alle reflectieverslagen), conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel.

Bij het te laat indienen van het reflectieverslag, kan de student nog maar maximum 50% van de maximale score op dat reflectieverslag behalen. Reflectieverslagen die twee weken na de deadline of nog later worden ingediend, krijgen sowieso de score nul (0), conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel.