Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills S1-232364/2783/2223/1/42
Studiegids

Dietetic skills S1-2

32364/2783/2223/1/42
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Snoeckx Lieve, Van Nunen Eef
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Diëtetiek S1 EN simultaan te volgen met Diëtetiek S2 EN simultaan te volgen met Gezondheidsvoorlichting S1).

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills S1-2 ontwikkel en verfijn je talenten en vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren. 

De methodologie van het diëtistisch handelen wordt aangeleerd tijdens practica

In 10 lessen ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van een rollenspel.

Met opeenvolgende cycli van
> zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
> oefening begeleid door lectoren
> reflectie van studenten en lectoren
> opnemen van leerpunten
bouw je geleidelijk aan, je beroepsskills op.

Het rollenspel spitst zich toe op het intake gesprek (screening en diëtistische anamnese) en het afnemen van een voedingsanamnese waarbinnen communicatieve en methodische vaardigheden centraal staan.

Als technische vaardigheid worden basis antropometrische metingen uitgevoerd en gegevens ingevoerd in nutritionele software.


OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert de zorggerichte communicatieve vaardigheden
voert een intake gesprek met als doel het opstarten van een patiëntendossier (persoonsgegevens)
voert een voedingsanamnese uit (24 uur recall en Dietary History)
diëten
formuleert mondeling bevindingen uit de analyse van de voedingsanamnese (food based analyse)
nutritional assessment op individueel niveau
hanteert de zorggerichte communicatieve vaardigheden
voert antropometrische metingen uit van lengte, gewicht en omtreksmaten
voert een intake gesprek met als doel het opstarten van een patiëntendossier (persoonsgegevens)
voert een voedingsanamnese uit (24 uur recall en Dietary History)
voert gegevens in in de nutritionele software vanuit een anamnese

Leerinhoud

Practica Dietetic Skills S1-S2 is leren volgens de skillslabmethodiek. Met deze leermethode leer je het diëtistisch consult aan.

Het diëtistisch consult start met een aanmelding. De verschillende stappen binnen de aanmelding worden volgens de methodologie van het diëtistisch handelen aangeleerd. In de leermethode komen drie aspecten van handelen van de diëtiste aan bod : methodische, communicatieve en technische vaardigheden.

Communicatieve vaardigheden aanleren die je nodig hebt binnen het diëtistisch consult. Sommige elementaire communicatieve vaardigheden heb je alreeds verworven in het dagelijks leven en ga je in functie van het diëtistisch consult verfijnen, andere zorggerichte communicatieve vaardigheden moet je nog verwerven.

Methodische vaardigheden aanleren is leren doelgericht-, systematisch-, procesmatig- en bewust handelen.
Deze methodische en communicatieve vaardigheden oefenen we in, aan de hand van een intake gesprek en de voedingsanamnese binnen het diëtistisch consult. Eerst verwerf, verwerk en veranker je zelfstandig, kennis omtrent verschillende voedingsanamnesemethodieken. Dit gebeurt onder de vorm van het doornemen van online zelfstudiemateriaal en online studietaken. Tijdens de practica zet je theorie om in praktijk via simulatiegesprekken (communicatie). De voedingsanamnese voer je uit met behulp van tools om porties te leren kennen en inschatten. Tijdens practica en oefenopdrachten thuis worden simulatiegesprekken vastgelegd op video.

Als technische vaardigheid leer je tijdens de practica werken met nutritionele software en leer je antropometrische metingen uitvoeren volgens ISAK normen, van lichaamslengte, -gewicht en -omtrekmaten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale Cursus: 21-22 Dietetic skills S1-2 via het leerplatform Digitap

Handboek: Het diëtistisch consult (zesde druk), uitgeverij Boom onder de vorm van een online Account met Paperback 2020 ISBN 9789024427888 OFWEL een online Account met Bookshelf E-book 2020 | ISBN 9789024427895. Het boek is te bestellen via Standaard boekhandel OFWEL online via https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9258_Het-dietistisch-consult-zesde-druk LET OP het gaat om een nieuwe zesde druk (2020) waardoor een tweedehands handboek niet relevant is!

Handboek: Elementaire sociale vaardigheden (vierde druk), uitgeverij bohn stafleu van loghum | ISBN 975-90-368-2462-0

Het boek: Portiegroottes, Het boek kan je bestellen via https://www.portiegrootteboek.be/product/portiegrootteboek/ of op aankopen in de campuswinkel  (Hou rekening met de beperkte openingstijden)

HGR, Voedingsaanbevelingen voor Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen-2019, Juni 2019 HGR, nr. 9284, of online versie https://www.health.belgium.be/nl/advies-9284-fbdg-2019

HGR, Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005 of online versie http://www.health.belgium.be/nl/advies-6545-2-maten-en-gewichten

NUBEL, 6de editie, Belgische voedingsmiddelentabel

AP richtlijn van het lopende academiejaar

AP kennislijn van het lopende academiejaar

Standaard wordt de laptop tijdens de les gebruikt, voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (dus niet voor andere doeleinden)(OER artikel 23.4 §10)
Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing4,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht40,00Opdrachten semester 1 en 2: Deeltaken 1 en 2 worden volledig digitaal ingediend en door de begeleidende lectoren beoordeeld
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)60,00De permanente evaluatie is inclusief de deelevaluaties van semester 1 en semester 2

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht voorbereid (= maken van opdrachten) en aanwezig te zijn op ALLE lesactiviteiten van dit opleidingsonderdeel.

Deelname aan de lesactiviteiten is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen.

Er wordt o.a. op basis van beeld- en geluidsmateriaal beoordeeld (zelf video's opnemen, video's bekijken). De student vindt alle voorbereidende opdrachten die worden beoordeeld, terug via de DIGITAP cursus Dietetic skills S1-2

Laattijdig of niet volgens de vooropgestelde afspraken en richtlijnen, indienen van de opdrachten resulteert in een 0 score op de desbetreffende opdracht.

In les 5 (sem. 1) en les 10 (sem.2) gaan deelevaluaties door (=mondeling). Voor deelevaluatie geldt dat indien de student afwezig is hij een 0 score haalt voor deze evaluatie, tenzij de student recht heeft op een inhaalmoment. Een inhaalmoment kan enkel doorgaan wanneer dit organisatorisch mogelijk is. De student neemt hiervoor het initiatief door binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste deelevaluatie, met de lector contact op om het inhaalmoment in te plannen.

Naast  de 2 deelevaluaties is er permanente evaluatie tijdens de lesweken op communicatieve en diëtistische vaardigheden

Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij meer dan 20% afwezigheid van de lesactiviteiten. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.