Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills S3-432378/2783/2223/1/33
Studiegids

Dietetic skills S3-4

32378/2783/2223/1/33
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Baete Eline, Bauwens Meghan, Beuselinck Axelle, Le Bruyn Bente, Snoeckx Lieve, Van Laer Sofie, Van Nunen Eef, Vinck Billie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Diëtetiek S3 EN simultaan te volgen met Diëtetiek S4 EN binnen trajectschijf 1 al minstens 50 studiepunten afgewerkt hebben).

Korte omschrijving

De methodologie van het diëtistisch handelen wordt aangeleerd aan de hand van workshops.

De lessen MGV stellen je in staat motiverende gesprekstools te leren kennen en toe te passen. De focus gaat uit naar individuele begeleiding en coaching waarbij de student leert via verschillende motiveringstechnieken een patiënt begeleiden en motiveren.

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

Ø zelfstudie (voorbereidende opdrachten)

Ø oefening begeleid door lectoren

Ø reflectie van studenten en lectoren

Ø opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

De casuïstiek spitst zich toe op personen met een voedings- of dieetprobleem (zwangere en lacterende vrouw, dieetadvies bij aandoeningen van het maag - darmstelsel, dieetadvies bij welvaartsziekten). Je leert uitleg geven over de verboden/toegelaten voedingsmiddelen, productinformatie (merken), bereidingswijze en dit aan de hand van hulpmiddelen (zelfgemaakte dieetlijsten, foto’s, didactische voedingsmiddelenmap, …)

Als technische vaardigheid worden naast de basis antropometrische metingen het bepalen van de huidplooien en het meten van de lichaamssamenstelling met Bodpot en BIA toestel uitgevoerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
evalueert het behandelplan in overleg met de PZON
diëten
adviseert in overleg met PZON het diëtistisch behandelplan
formuleert bevindingen uit de analyse van de voedingsanamnese (nutrient & foodbased analyse)
methodologie
bespreekt op PZON-niveau de gegevens uit het diëtistisch onderzoek
motiveren
hanteert de MGV-tools met nadruk op de ORBS-technieken
voert het behandelplan uit (stellen diëtetistische diagnose, opstellen van diëtistische behandeldoelen en opstellen algemeen dagschema, wissellijst, verboden/ toegelaten lijst en andere didactische hulpmiddelen relevant voor de PZON)
nutritional assessment op individueel niveau
voert een diëtistisch onderzoek (screening & diëtistische anamnese) uit
voert antropometrische metingen uit met betrekking tot de lichaamssamenstelling (huidplooimeting, Bodpod, BIA meting)

Leerinhoud

  • MGV:
    • De Zelfdeterminatie Theorie: wat is motivatie en de drie psychologische basisbehoeften
    • Fasen van gedragsverandering
    • MI/MGV: filosofie, communicatiestops, ORBS, de vier processen van MGV
    • Andere gespreksmodellen: GROW-model
  • Skillslab: Het inoefenen van communicatieve vaardigheden in een specifieke beroepssituatie.
  • Een praktijksessie antropometrie. Als technische vaardigheid worden naast de basis antropometrische metingen het bepalen van de huidplooien en het meten van de lichaamssamenstelling met Bodpot en BIA toestel uitgevoerd.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale Cursus via het leerplatform Digitap (voor skills, antropometrie en MGV)

Voedingsaanbevelingen voor België, HGR, nr. 9285, herziening 2016
Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen - 2019, HGR nr. 9284
Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005
Handboek: Het diëtistisch consult (zesde druk), uitgeverij Boom-Lemma onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2016 | ISBN 9789024427895 online te bestellen via www.hetdiëtistischconsult.nl (95,5 euro voor 3 jaren) OFWEL een online Account met Paperback 2016 | ISBN 9789024427888 online te bestellen of via Standaard boekhandel

NUBEL, 6de editie, Belgische voedingsmiddelentabel 

AP richtlijn van het lopende academiejaar

AP kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.  

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve examenvorm en examentijd worden gecommuniceerd via digitap. De examentijd bevat een zelfde tijdsverlenging voor alle studenten.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht15,00semesteropdracht 4, zie toetsing (tekst)
AcademiejaarProjectopdracht20,00semesteropdracht 3, zie toetsing (tekst)
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks35,00toonmoment semester 4
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks30,00toonmoment semester 3

Toetsing (tekst)

De opdrachten van MGV (S3) zijn een onderdeel van de beoordeling van semesteropdracht 3.

De opdrachten van antropometrie (S4) zijn een onderdeel van de beoordeling van semesteropdracht 4.

Laattijdig indienen van de schriftelijke opdrachten resulteert in een 0 score voor dit deelexamen.

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

Voor de toonmomenten wordt er met een digitale inschrijvingsprocedure gewerkt.

De toonmomenten starten stipt op het aangekondigde uur. Laattijdig aansluiten is organisatorisch onmogelijk.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan maximaal 1 gemist toonmoment inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is.

De student neemt hiervoor zelf contact binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste toonmoment met de betrokken lectoren.