Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetics W534060/2783/2223/1/88
Studiegids

Dietetics W5

34060/2783/2223/1/88
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Le Bruyn Bente
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 312,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 80 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en/of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven.


In dit opleidingsonderdeel wordt het voedingsadvies, zowel bij volwassenen als kinderen, besproken en ingeoefend bij vegetarisme/veganisme en bij diverse aandoeningen van het maag - darmstelstel. Er wordt in het bijzonder ingegaan op voeding bij slokdarmaandoeningen, voeding bij maagproblematiek, voeding bij glutenintolerantie, voeding en het prikkelbare darmsyndroom met het laag FODMAP dieet en we staan stil bij wat we verstaan onder 'gut health'.

Eveneens komt het voedingsadvies uitgebreid aan bod bij obesitas en het metabool syndroom en komen we te weten of vervangmaaltijden of trends zoals intermitterend vasten de weg zijn tot een levenslang gezond gewicht. Ook leer je de basisprincipes van intuïtief eten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert vakterminologie met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
diëten
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
werkt concrete adviezen uit met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom zoals het opstellen van een algemeen dagschema, verboden/ toegelaten lijst, wisselijst, product- en merkenkennis
kwaliteit en voedselveiligheid
werkt veilig (in specifieke omstandigheden).
methodologie
lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
werkt veilig (in specifieke omstandigheden).
probleemanalyse
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
productbeoordeling
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij de fragiele populatie.
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij welvaartsaandoeningen, maag-darmproblematiek en alternatieve voeding.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel 'Dietetics W5' komen de volgende thema's, inclusief voedingsadvies, aan bod: vegetarisme/veganisme, slokdarm-, maag- en darmaandoeningen, coeliakie, overgewicht en obesitas, metabool syndroom, metabole chirurgie, proteïnedieet, trends zoals intermitterend vasten en intuïtief eten.

Elk thema bevat een theoretische onderbouwing en vervolgens wordt deze theorie meteen ingeoefend aan de hand van oefeningen en casussen.
Deze actieve workshops tracht in te spelen op praktijkvoorbeelden zodat de student inzicht krijgt in de taken van het beroep in het werkveld.


De voedingsadviezen en specifieke diëten worden ingeoefend door middel van :

  • interpretatie en analyse van patiëntdossiers volgens specifieke richtlijnen gevolgd door het uitschrijven van een persoonlijk deetadvies voor de desbetreffende casus.
  • kritisch bekijken van dagmenu's en / of voedingsanamneses waarbij dieetfouten worden onderschept en een verantwoord alternatief, welk past binnen het dieet wordt geadviseerd.
  • aanpassen van receptuur, menu- en weekschema's aan specifieke dieeteisen.
  • ontwikkelen van dieetlijsten.
  • kritisch beoordelen van dieetproducten en/ of voedingsbestanddelen.
  • het praktisch verwerken van dieetproducten, het bereiden van een recept op basis van de bestudeerde dieetproducten en de organoleptische beoordeling ervan.
  • onderzoek naar smaak, textuur en beïnvloedende factoren




 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving Digitap.

Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.

Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.

'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België,

VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)

VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).  

Het gebruik van een laptop is tijdens het practicum zelf niet toegelaten

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Omschrijving: de totale examentijd voor het examen is 180 minuten, waarvan 150 minuten voorzien voor het examen plus 30 minuten extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is dus hierbij inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen272,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Zie toetsing tekst
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Zie toetsing tekst
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Zie toetsing tekst

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid geldt voor de praktijksessies.

De toetsing gebeurt aan de hand van permanente evaluatie voor 20% en aan de hand van een kennis- en vaardigheidstoets, deze telt mee voor 80%.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen (praktijksessies).

De student kan per opleidingsonderdeel maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.
Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.