Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills W734068/2783/2223/1/69
Studiegids

Dietetic skills W7

34068/2783/2223/1/69
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Baete Eline, Snoeckx Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Dietitian W7 EN binnen het opleidingsprogramma al minstens 110 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen.

Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taak (=uitwerken van een opgelegde casus) onvoldoende hebben uitgevoerd EN/OF laattijdig indienen, worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student behaalt een 0 score voor de gemiste sessie.

Deelcijfers van deelexamens worden niet overgedragen naar de 2de zittijd, zoals vermeld in het OER. De student krijgt hiervoor een vervangtaak. Voor Dietetic Skills W7 bestaat de vervangtaak uit een skillslabsessie (voorbereiden casus + simmulatiegesprek).

OLR-Leerdoelen (lijst)

diƫten
adviseert de PZON over de praktische uitwerking van het (combinatie)dieet
argumenteert de wetenschappelijke achtergrond van het (combinatie)dieet op het niveau van de PZON
bespreekt een diƫtistisch verantwoord alternatief bij vastgestelde voedingsfouten
motiveren
implementeert de gepaste MGV-tools volgens de fase binnen het gesprek
implementeert de gepaste MGV-tools volgens de fase van gedragsverandering

Leerinhoud

Practica Dietetic Skills W7 is leren volgens de skillslabmethodiek. Hier staan actieve verwerving, verwerking en verankering van kennis centraal. Met deze leermethode ga je, na een grondige voorbereiding via zelfstudie, een casusgebonden diëtistisch consult uitvoeren. In de casussen zullen voornamelijk combinatiediëten aan bod komen.

Het diëtistisch consult is een dynamisch en cyclisch proces waarin, binnen Dietetic Skills S5, alle fases worden doorlopen. Van aanmelding tot afsluiting, ondersteund door coaching en voorlichtingsmateriaal, worden tijdens een practicum simulatieconsulten uitgevoerd in groepjes van 3 à 4 studenten. De fase van het consult zal, naast de vooraf aangeboden casus, ook bepaald worden op basis van een uitgeschreven scenario voor simulatie-PZON en studentdiëtist (= de situatie). Opgedane vakkennis is nodig om vaardigheden in de praktijk effectief toe te passen. Wanneer een vaardigheid niet ondersteund wordt door kennis, inzicht en houding leer je jezelf "een kunstje "aan. In dat geval weet je, zo gauw een situatie afwijkt van de leersituatie, niet meer wat je moet doen. Vandaar dat aan elk practicum de nodige voorbereiding vooraf gaat. Tijdens een practicum zullen zowel medestudenten als de begeleidende lector de gesprekken observeren en feedback geven.

Er zal aandacht uitgaan naar het samenbrengen van zorggerichte communicatieve vaardigheden en motiverende gesprekstechnieken.
Ook de methodische vaardigheden van doelgericht-, systematisch-, procesmatig- en bewust handelen worden geobserveerd en geëvalueerd.

Via zelfstudie werk je dus vooraf de aangeboden casus uit volgens het diëtistich consult. Hierbij maak je zowel gebruik van studiemateriaal uit Dietetic Skills  en andere opleidingsonderdelen, als van nutritionele software. Tijdens een practicum kunnen ook aangeleerde antropometrische metingen uitgevoerd worden.

De zelfstudie en de lessen leiden tot duurzame leerresultaten, zijn een belangrijk hulpmiddel naar PZON-contacten tijdens de stage en een goede voorbereiding op de praktijk.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale AP Cursus Dietetic Skills W7 via het leerplatform Digitap

AP Cursus ‘Motiverende gespreksvoering’ – Eline Baete en Meghan Bauwens

AP Cursus Dietetic Skills S3-4 van het vorig academiejaar

Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP databanken.

Handboek Het diëtistisch consult (zesde druk), uitgeverij Boom onder de vorm van een online Account met Paperback 2020 ISBN 9789024427888 OFWEL een online Account met Bookshelf E-book 2020 | ISBN 9789024427895. Het boek is te bestellen via Standaard boekhandel OFWEL online via https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9258_Het-dietistisch-consult-zesde-druk

HGR, Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen, HGR, nr. 9284, Juni 2019 of online versie https://www.health.belgium.be/nl/advies-9284-fbdg-2019

NUBEL, 6de editie, Belgische voedingsmiddelentabel,

HGR, Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, HGR, nr. 6545-2 uitgave 2005

Het boek Portiegroottes, Het boek kan je bestellen via https://www.portiegrootteboek.be/product/portiegrootteboek/ of op aankopen in de campuswinkel

AP richtlijn van het lopende academiejaar

AP kennislijn van het lopende academiejaar

Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken (OER artikel 23.4 §10) Het is toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (dus niet voor andere doeleinden). Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
  • Omschrijving: de effectieve examenvorm en examentijd worden gecommuniceerd via digitap. De examentijd bevat een zelfde tijdsverlenging voor alle studenten.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen80,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen.

De simulatie vaardigheidstoets zal via permanente evaluatie gebeuren tijdens alle praktijksessies, zodat ook de evolutie van de student mee in kaart wordt gebracht.

Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taak laattijdig of niet volgens de vooropgestelde afspraken en richtlijnen hebben uitgevoerd, worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student behaalt een 0 score voor de gemiste sessie.
Studenten die de voorbereidende taak niet hebben uitgevoerd, worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student behaalt een 0 score voor de gemiste sessie.