Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetics W634063/2783/2223/1/93
Studiegids

Dietetics W6

34063/2783/2223/1/93
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Baete Eline, Bauwens Meghan, Le Bruyn Bente
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 80 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en / of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven.

In dit opleidingsonderdeel wordt het voedingsadvies en specifieke diëten besproken bij welvaartsaandoeningen als hart- en vaatziekten, hypertensie en Diabetes Mellitus en dit zowel bij de volwassene als bij het kind.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert vakterminologie met betrekking tot de hart – en vaatziekten en Diabetes Mellitus (in specifieke omstandigheden)
diëten
lost een patiëntendossier op volgens specifieke richtlijnen met betrekking tot hart– en vaatziekten en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
werkt concrete adviezen uit met betrekking tot hart– en vaatziekten en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden) zoals het opstellen van een algemeen dagschema, verboden/ toegelaten lijst, wisselijst, product- en merkenkennis
diagnose
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot hart– en vaatziekten en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
methodologie
lost een patiëntendossier op volgens specifieke richtlijnen met betrekking tot hart– en vaatziekten en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
productbeoordeling
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij diabetes en hart en vaataandoeningen
beoordeelt (dieet)producten op hun toepasbaarheid binnen de diëten bij diabetes en hart en vaataandoeningen.
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij diabetes en hart en vaataandoeningen
beoordeelt (dieet)producten op hun toepasbaarheid binnen de diëten bij diabetes en hart en vaataandoeningen.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel 'diëtetiek W6' komen de volgende 3 thema's aan bod:
voedingsadvies bij hart- en vaatziekten, hypertensie en diabetes mellitus.

Elk thema bevat een theoretische onderbouw en vervolgens wordt deze theorie meteen ingeoefend aan de hand van oefeningen en casussen. Deze actieve workshops tracht in te spelen op praktijkvoorbeelden zodat de student inzicht krijgt in de taken van het beroep in het werkveld. Er wordt gewerkt met casussen waarbij de student een patiëntendossier leert te interpreteren en analyseren.
Een aangepast en geïndividualiseerd advies wordt opgesteld op basis van specifieke richtlijnen.

Om geïndividualiseerd voedingsadvies te kunnen verlenen is er inzicht nodig in het voedingspatroon van de casus (voedingsanamnese, nutrient & food based analyse).Vervolgens dient er een afgestemd advies opgemaakt te worden, hierbij kunnen hulpmiddelen nodig zijn (dagschema, weekmenu, receptuur, toevoegen van een dieetproduct, opstellen van een dieetlijst).

De samenhang tussen het OLOD diëtetiek S4 en dietetic skills S3-4 valt niet weg te denken. De theoretische kennis en praktische inzichten zijn noodzakelijk om een correct advies te geven. Hoe dit concreet wordt overgebracht aan cliënten komt aan bod tijdens de lessen dietetic skills.

Het praktisch verwerken van dieetproducten, het bereiden van een recept op basis van de bestudeerde dieetproducten en de organoleptische beoordeling ervan.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de leeromgeving Digitap.

Voedingsprotocol bij diabetes 2021 (diabetesliga): Mogelijkheid tot aankopen tijdens de eerste les van het thema Diabetes.

Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek, PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.

Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.
'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994-06-4, 2005

VD - AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)

VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Omschrijving: de totale examentijd voor het examen is 180 minuten, waarvan 150 minuten voorzien voor het examen plus 30 minuten extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is dus hierbij inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen207,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks90,00Zie toetsing (tekst)
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Zie toetsing (tekst)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Zie toetsing (tekst)

Toetsing (tekst)

De toetsing gebeurt aan de hand van een permanente evaluatie voor 10% en aan de hand van een kennis- en inzichtstoets, deze telt mee voor 90%.

Verplichte aanwezigheid geldt voor de praktijksessies. 

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan per reeks (reeks te specifiëren als opleidingsonderdeel, facet of …) maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.
Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Indien er hulpmiddelen gebruikt mogen worden op het examen zal dit meegedeeld worden op via de cursus op Digitap.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.