Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
IPSIG S634055/2783/2223/1/15
Studiegids

IPSIG S6

34055/2783/2223/1/15
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Aerts Ingrid, Snoeckx Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Stage S6-1 EN simultaan te volgen met Stage S6-2) EN buiten trajectschijf 3 al minstens 120 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Tijdens de ‘IPSIG-opleiding' wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de competentie van ‘samenwerker in de gezondheidszorg’ (met inbegrip van welzijn). Je werkt intensief samen met studenten van andere gezondheidszorg beroepen: geneeskunde, verpleegkunde, sociaal werk, voedings- en dieetkunde, ergotherapie, farmacie, toegepaste psychologie, vroedkunde, orthopedagogie, kinesitherapie en revalidatie, logopedie en audiologie. Je vormt samen een interprofessioneel team van een 8-tal personen en gaat met eigen en aangeboden casussen uit de gezondheidszorg aan de slag. Je stelt bijv. een interprofessioneel zorgplan op waarbij de patiënt/cliënt centraal staat, je overlegt over ethische kwesties en argumenteert je beslissing,... . Deze leermomenten in team worden afgewisseld met interactieve hoorcolleges en een slot apotheose met panelgesprek voor alle 1000 IPSIG-deelnemers. Tijdens de IPSIG-week worden alle teams verdeeld over verschillende campussen van hogescholen en de universiteit in Antwerpen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
voert de schriftelijke opdrachten van het portfolio uit
verwerft nodige kennis en competenties om interprofessionele samenwerking in een snel veranderende samenleving beter aan te kunnen (levenslang lerende)
communicatie
overlegt adequaat en communiceert binnen een interprofessioneel team (communicator rol)
interdisciplinair
bereikt de basiscompetenties zoals geformuleerd in het CanMeds 2005 project: expert, communicator, teamspeler, manager, belangenbehartiger, levenslang lerende en professional
methodologie
zorgt mee dat het team efficiënt en effectief werkt (manager rol)
samenwerken
vertoont in functie van samenwerking 'professioneel gedrag' gericht op het verbeteren van het patiënt/cliëntgericht interprofessioneel samenwerken (professional rol).
neemt deel aan het teamgebeuren en draagt verantwoordelijkheid in het team (teamspeler rol)
zorg voor omgeving
komt op een gepaste en patiënt/cliëntgerichte manier op in het interprofessioneel team voor de belangen van het cliëntsysteem en het teamfunctioneren (belangenbehartiger rol)
evidence-based handelen
(h)erkent de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team (expertrol)

Leerinhoud

De problematiek van patiënten/cliënten wordt steeds complexer, waardoor meer verschillende zorgbeoefenaars bij dezelfde patiënt betrokken zijn. Verschillende beroepsgroepen hebben vaak uiteenlopende inzichten en belangen, onder meer bij ethische vragen, waardoor gezamenlijk overleg met de te nemen beslissingen noodzakelijk wordt. Teamwork is niet alleen een noodzaak geworden, maar het vormt ook een veelal aantrekkelijke uitdaging : hoe realiseren we met elkaar en voor elkaar, en vooral voor de patiënten/cliënten die aan onze zorgen toevertrouwd worden, de inhoudelijke en menselijke meerwaarde die een groep kan creëren ?

In IPSIG-module maakt de student kennis met de 5 bouwstenen om te komen tot interprofessioneel samenwerken. In de eerste bouwsteen leren de studenten elkaar en andere disciplines kennen. In een tweede bouwsteen leren ze hoe ze samen een (zorg)plan van aanpak kunnen maken. Bij de derde bouwsteen leren ze teamwerking en functioneren evalueren en erover reflecteren. In de vierde bouwsteen is er aandacht voor ethische casussen om kennis te maken met nemen van moeilijke beslissingen. In de vijfde bouwsteen leren ze meer over communicatie met elkaar, de ander en hoe dat te delen en rapporteren.

Alles wordt in vertrouwen en in interactie met elkaar aangeboden en aangepakt. De student werkt interprofessioneel samen, stelt de patiënt/cliënt centraal in de hulpverlening, en optimaliseert zo continuïteit en kwaliteit van zorg.

Voorbereidend aan de IPSIG-week volgt de student twee verplichte seminaries

- een seminarie over de organisatie van de gezondheidszorg en de zorgtrajecten in België (digitaal)

- een seminarie over gezondheidsrecht (live)


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek ' Tsakitzidis G, Van Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheids- en welzijnszorg' 4de druk, uitgeverij Van In – De Boeck, Antwerpen 2018. ISBN 978-94-641-7342-0

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via een elektronische leeromgeving

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage34,00 uren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context100,00zie toetsing tekst
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context100,00digitale groepsopdracht

Toetsing (tekst)

Het punt van IPSIG is een combinatie van het punt als samenwerker in de gezondheidszorg (groepspunt vermenigvuldigd met een factor voortvloeiend uit self- en peerassessment) en de elementen van het digitale portfolio. De concrete toelichting wordt weergegeven in de cursus op digitale leeromgeving.

portfolio en kennistoets beroepsvoorbereiding (50% van de totaalscore)
samenwerker in de gezondheidszorg (50% van de totaalscore)

Laattijdig indienen van de portfolio-elementen resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

Het organisatieschema van de IPSIG-week ligt vast. De studenten worden verwacht van maandagmorgen tot en met vrijdagnamiddag.

Vervangtaken bij afwezigheden worden voorzien volgens bepaalde criteria (zie digitale leeromgeving).

Studenten die omwille van bijvoorbeeld een buitenlandse stage niet kunnen deelnemen aan de IPSIG week krijgen een digitale groepsopdracht.