Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg28412/2801/2223/1/87
Studiegids

TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg

28412/2801/2223/1/87
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ) als TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Spinnoy Karine
Andere co-titularis(sen): Bonnez Yannic, Vanceulebroeck Valérie, Van der Linden Eva, Wildiers Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Opbouwen - 1. Verzamelen van relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager)
De student kan omschrijven wat de functie en het profiel van een verpleegkundige binnen een psychiatrische setting inhoudt. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan beschrijven hoe de psychiatrie in België georganiseerd is. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan beschrijven wat een herstelvisie inhoudt voor een patiënt met psychische problemen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de methodiek van het verpleegkundig proces beschrijven en toepassen. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de termen emotionele en psychische kwetsbaarheid beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de visie van een verpleegkundige binnen een psychiatrische setting omschrijven omschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan het maatschappelijk belang en impact van psychische en psychiatrische problemen beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan verklaren wat de term ‘vermaatschappelijking van de zorg’ betekent. (1.1.A.1) (niveau 2)
1. Opbouwen - 2. Formuleren van de verpleeg(kundige) diagnose
De student kan het bio-psycho-sociaal perspectief op afwijkend gedrag beschrijven (1.2.A.1) (niveau 2)
1. Opbouwen - 3. Omgaan met relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de opbouw van een zorgsituatie.
De student kan de eigenschappen/kenmerken van de geriatrische patiënt toelichten en kan deze toepassen binnen het geriatrische profiel. (1.3.A.1.) (niveau 2)
De student kan de verschillende aspecten rond dementie bij de geriatrische patiënt uitleggen en toepassen. (1.3.A.1.) (niveau 2)
De student kan de verschillende aspecten rond vallen bij de geriatrische patiënt uitleggen en kan deze toepassen. (1.3.A.1.) (niveau 2)
De student kan uitgangspunten voor psychiatrische zorgverlening en verpleegkunde uitleggen (1.3.A.1) (niveau 2)
De student kan vormgeven aan een zorgplan, in functie van zorgbehoeften van de patiënt/cliënt. (1.3.A.1) (niveau 2)
2. Realiseren - 1. Handelen in functie van de noden en behoeften van de zorgvrager (cfr. referentiekader) en rekening houden met hun persoonlijke zingeving.
De student kan, binnen het M-decreet gepast onderwijs benoemen, in functie van de beperkingen van de patiënt (2.1.A.1) (niveau 2)
3. Coördineren - 1. Waarderen van diverse beroepsspecifieke visies op zorg.
De student kan beschrijven welke groepsdynamische processen een rol spelen in de relatie tussen de verpleegkundige en het team (3.1.A.1) (niveau 2)
3. Coördineren - 3. Waarderen en respecteren van de bevoegdheden van de leden van het intra-en interprofessioneel team.
De student kan bespreken welke factoren de relatie verpleegkundige – patiënt en – team beïnvloeden (3.3.A.1) (niveau 2)

Leerinhoud

In dit Olod komen volgende onderwerpen aan de orde:

Sociale aspecten (40%):
• Kind in de gezondheidszorg
• Kind in de maatschappij
• Gezin en opvoeding
• Problemen in de ontwikkeling van kinderen
• Opvang van kinderen
• Indeling in de gezondheidszorg
• Gezondheidsdeterminanten en -doelstelling
• Begeleiding van patiënten, familie en omgeving
• Sociale verpleegkunde binnen de gezondheidszorg
• De sociale kaart

De geriatrische patiënt (20%):
• Vallen
• Mild cognitive impairment
• Dementie
• Voorzieningen

De psychiatrische patiënt (voor dit onderdeel wordt een digitaal pakket aangeboden) (40%)
De psychiatrische patiënt:
• De methodiek van het verpleegkundig proces
• Het observeren van de psychiatrische patiënt
• Een aantal specifieke pathologieën en de observaties daarbij.
• Het bio-psycho-sociale model
• Organisatie gezondheidszorg en de vermaatschappelijking van de zorg

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Psychiatrie in de verpleegkunde, 10e editie, Jeffrey S. Nevid, Spencer A. Rathus en Beverly Greene ISBN: 9789043037198

Info en powerpoints op Digitap



Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen68,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Het schriftelijk examen bestaat uit kennis- en casusvragen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Het schriftelijk examen bestaat uit kennis- en casusvragen.