Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Postpartale periode 129745/2784/2223/1/35
Studiegids

Postpartale periode 1

29745/2784/2223/1/35
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
  • International programmes Health and Life Science
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Bosmans Valerie
Andere co-titularis(sen): Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Gooris Giovanna, Lamkharrat Loubna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 226,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student beschrijft de fysiologische veranderingen bij de kraamvrouw van het normale kraambed.
De student demonstreert de begeleiding van borstvoeding.
De student kan bij fysiologische klachten bij borstvoeding gepaste adviezen geven.
De student benoemt de samenstelling en soorten kunstvoeding.
De student demonstreert het bereiden en toedienen van kunstvoeding.
De student kan relevante informatie in het moeder-kind dossier analyseren en rapporteren.
De student kan de gevolgen van een fysiologische zwangerschap en bevalling op de seksuele gezondheid van de prille ouders beschrijven.
De student beschrijft de fysiologische observaties bij een gezonde neonaat.
De student kan standaard onderzoeken bij een gezonde neonaat toelichten.
De student beschrijft de verschillende stappen bij het neurologisch onderzoek van de neonaat.
De student demonstreert de hygiënische zorgen aan de pasgeborene.
De student kan het vaccinatieschema toelichten.
De student beschrijft het fysiologische bilirubine metabolisme.
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student demonstreert de wondzorg met verwijderen van hechtingen.
De student kan het fysiologisch verloop van het wondgenezingsproces herkennen.
De student demonstreert het wentelen en translateren op een ergonomische wijze.
4. Psychosociale context
De student beschrijft de psychologische veranderingen bij de kraamvrouw tijdens de postpartale periode.
De student beschrijft de psycho-motorische ontwikkeling van het jonge kind.
De student beschrijft de impact van de geboorte op het gezin op vlak van ouderschap, partnerrelatie en familiale context.
5. Ethiek en wetgeving
De student kan de wetgeving rond relatie- en samenlevingsvormen toelichten.
De student kan de afstammingswetgeving toelichten.
De student kan de wetgeving m.b.t. kennisgeving en aangifte van geboorte toelichten.
De student kan de wetgeving bij het vaccinatieschema duiden.
6. Gezondheidspromotie
De student beschrijft de psychologische veranderingen bij de kraamvrouw tijdens de postpartale periode.
De student kan advies geven met betrekking op vaste voeding bij de gezonde baby.
De student kan advies geven over seksualiteit en anticonceptie tijdens de postpartale periode.
De student kan advies geven m.b.t. de preventie van wiegendood en het optimaliseren van de veiligheid van het kind.
10. Evidence-based zorg
De student kan vanuit vakliteratuur de verschillende onderzoeksmethoden toelichten.

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de postpartale periode. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: de 10 vuistregels van de borstvoeding, het neurologische onderzoek van de neonaat, de wetgeving met betrekking tot kennisgeving en aangifte van de geboorte...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het geven van hulp en advies bij borstvoeding, wondzorg, een babybad... Dit opleidingsonderdeel wordt afgesloten met een geïntegreerde HOT.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Borstvoeding handleiding voor de zorgverlenerVerplicht€ 24,50
  • Auteur: Borstvoedingorganisatie La Leche League
Vroedkunde: normale baring en kraambed.Verplicht€ 39,00
  • Auteur: Bogaerts, A., Geerdens, L., Gooris, F.
Anatomie en fysiologie : een inleidingAanbevolen
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Breastfeeding and human lactationAanbevolen
  • Auteur: Karen Wambach, Jan Riordan
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieAanbevolen€ 141,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Onderzoek in de gezondheidszorgAanbevolen€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Veilig door de kraamtijd en de eerste maanden na de bevallingAanbevolen€ 27,99
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen178,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Semester 1Projectopdracht10,00Evidence based werken in de verloskunde
Semester 1Vaardigheidstoets in de examenreeks20,00Stationsproeven
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Tweede examenperiodeProjectopdracht10,00Evidence based werken in de verloskunde
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Stationsproeven

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'. Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 3 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:.

  1. je behaalt voor het deelexamen 'kennistoets' een deelcijfer dat kleiner is dan 10 op 20. De leerdoelen die behaald kunnen worden door middel van deze kennistoets zijn immers noodzakelijk ter voorbereiding op de complexere kennis en stages in het bovenliggende (model)traject. Deze leerdoelen toetsen dus meerdere competenties die essentieel zijn om als bachelor in de vroedkunde later in het werkveld aan de slag te kunnen;
  2. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.