Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Studieloopbaancoaching 130885/2784/2223/1/92
Studiegids

Studieloopbaancoaching 1

30885/2784/2223/1/92
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Steegen Stefanie
Andere co-titularis(sen): Driessen Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

5. Ethiek en wetgeving
De student kan stilstaan bij eigen onmacht en kwetsbaarheid en leert ermee om te gaan
9. Professionalisering
De student verwoordt haar motivatie om vroedvrouw te worden
De student werkt aan zijn zelfkennis in kaart te brengen: wat kan ik, wat zijn mijn sterke kanten, wat zijn mijn wensen, waar heb ik moeite mee, hoe studeer ik, hoe gedraag ik mij in projectgroepen
De student toont het bereiken van (een) competentie(s) aan door een doordachte verzameling van bronnen en eventuele reflecties daarop in het digitaal portfolio
De student analyseert eigen leerproces en motivatiekenmerken aan de hand van beschikbare instrumenten
De student stuurt zelfstandig zijn competentieontwikkeling aan (studieloopbaancompetenties => competenties als beginnend beroepsbeoefenaar) en neemt verantwoordelijkheid over eigen studievoortgang
De student reflecteert kritisch op zijn eigen professioneel functioneren aan de hand van competentiegroeikaart
De student kan een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen en uitvoeren door actieve deelname aan professionaliseringsactiviteiten.

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. Studieloopbaancoaching is een jaaroverschrijdend opleidingsonderdeel waar de competentiegroei van de student centraal staat. De student wordt door middel van persoonlijke en groepscoaching begeleid in zijn leertraject. In dit opleidingsonderdeel staat kritische reflectie op eigen leerproces centraal. Het digitaal portfolio, ontwikkelingsplan, kernkwadrant en levenslang leren zijn verschillende facetten die belicht worden.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
  • Opmerking: 2u: Algemene toelichting studieloopbaancoaching1u: Toelichting digitaal portfolio2u: Leerstijlen en kernkwadranten2u: Reflectievaardigheden2u: praktijk in functie van werkplekleren: dagdagelijkse stagereflecties. In te plannen voor start werkplekleren. Vanuit videomateriaal met studenten aan de slag.
Practicum en/of oefeningen1,00 uren
  • Opmerking: 2*0.5u persoonlijk gesprek
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Opmerking: 2*2u groepsgesprek
Werktijd buiten de contacturen61,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Kwantitatieve beoordeling: De student toont het bereiken van (een) competentie(s) aan door een doordachte verzameling van bronnen en eventuele reflecties daarop. De verplichte inhoud van, alsook de deadline voor het finaliseren van het portfolio zijn terug te vinden op Digitap.
AcademiejaarReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Kwalitatieve beoordeling: Meet de reflectievaardigheid van de student over zijn omgeving, zijn gedrag, zijn competenties, zijn overtuiging...vertrekkende vanuit de competentiegroeikaart.
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Leerattitude: De student toont een positieve leerattitude
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00Kwantitatieve beoordeling: De student toont het bereiken van (een) competentie(s) aan door een doordachte verzameling van bronnen en eventuele reflecties daarop. De verplichte inhoud van, alsook de deadline voor het finaliseren van het portfolio zijn terug te vinden op Digitap.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00Kwalitatieve beoordeling: Meet de reflectievaardigheid van de student over zijn omgeving, zijn gedrag, zijn competenties, zijn overtuiging...vertrekkende vanuit de competentiegroeikaart.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode.

Indien de student niet deelneemt aan al de deelexamens, dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel beoordeeld worden met een 0 op 20.