Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Vrouw als vrouw 230871/2784/2223/1/04
Studiegids

Vrouw als vrouw 2

30871/2784/2223/1/04
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Boeynaems Els, Brosens Charlotte, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Faes Ellen, Gooris Giovanna, Mestdagh Eveline, Meyvis Inge, van Asseldonk Fieke, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Vrouw als vrouw 1.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Vrouw als vrouw 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student beschrijft de gynaecologische aandoeningen van vulva, vagina, cervix en uterus
De student beschrijft en herkent de symptomen en pathologische tekenen van de volgende stelsels; cardio-vasculair, gastro-enterologisch, urologisch, immunologisch en pneumologisch stelsel)
De student definieert de basisbeginselen van de klinische infectiologie
De student definieert de oorzaken, kenmerken en risicofactoren van een pathologische menopauze
De student formuleert aandachtspunten en basisprincipes bij het assisteren van gynaecologische onderzoeken en ingrepen
De student formuleert concrete- levensstijl en voedingsadviezen in pathologische toestanden: hart-vaat ziekten, obesitas, kanker en ondervoeding
De student herkent de gynaecologische aandoeningen van vulva, vagina, cervix en uterus met inbegrip van symptomen, oorzaken en gevolgen
De student identificeert de verschillende pathologische aandoeningen van de borst
De student legt de algemene begrippen m.b.t. de pathologie van de mens uit
De student legt het verloop van het borstonderzoek uit met aandacht voor de beleving van de patiënt
De student past de aandachtspunten en principes van de complexe wondzorg toe op een praktijkgerichte casus
De student verklaart de werking en toepassing van diagnostische middelen binnen de pathologie
De student verklaart voedingsbehoeften en afwijkingen in het kader van pathologische toestanden: hart- en vaatziekten, obesitas, kanker en ondervoeding
De student geeft weer hoe een speculum geplaatst wordt i.f.v. het afnemen van stalen voor onderzoek met aandacht voor de beleving van de patiënt
4. Psychosociale context
De student beschrijft en herkent de symptomen en tekenen van seksuele dysfuncties
10. Evidence-based zorg
De student interpreteert en rapporteert de verkregen onderzoeksresultaten
De student past de basisprincipes van de beschrijvende statistiek toe

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de vrouw. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: pathologie van het cardiovasculair stelstel, borstpathologie, voeding bij kanker, pathologie van het gastro-intestinaal en urologisch stelsel, voeding bij obesitas, de pathologische menopauze, het operatiekwartier, bacteriologie...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op complexe wondzorg, het nemen van een uitstrijkje en het uitvoeren van een borstonderzoek telkens met aandacht voor de communicatieve vaardigheden en empathische instelling bij het uitvoeren van deze handelingen.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Handboek gynaecologieVerplicht€ 44,00
  • Auteur: Depypere, H.., Jacquemyn Y., De Sutter, P.
Voeding bij gezondheid en ziekteVerplicht€ 68,00
  • Auteur: N. Stegeman
Gespreksvaardigheden voor verloskundigen.Aanbevolen
  • Auteur: Merkx, A., Heusschen, J.
Onderzoek in de gezondheidszorgAanbevolen€ 43,75
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen107,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kan tevens opgebouwd zijn uit
open, gesloten en meerkeuze vragen. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Semester 1Kennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Analyse van de menopauzedatabank.
Deze vaardigheidstoets vormt een belangrijke voorbereiding op het opstarten van de bachelorproef binnen de vroedvrouw als onderzoeker.
Het uitvoeren en indienen van de tweede GCS-meting (voor HZ en andere zij-instromers betekent dit een eerste meting) is een voorwaarde voor het uitvoeren van de analyse van de menopauzedatabank en om te kunnen beoordeeld worden op deze vaardigheidstoets. Indien deze data niet werden verzameld, wordt dit beschouwd als niet deelnemen aan dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kan tevens opgebouwd zijn uit
open, gesloten en meerkeuze vragen. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00Analyse van de menopauzedatabank.
Deze vaardigheidstoets vormt een belangrijke voorbereiding op het opstarten van de bachelorproef binnen de vroedvrouw als onderzoeker.
Het uitvoeren en indienen van de tweede GCS-meting (voor HZ en andere zij-instromers betekent dit een 1ste meting) is een voorwaarde voor het uitvoeren van de analyse van de menopauzedatabank en om te kunnen beoordeeld worden op deze vaardigheidstoets. Indien deze data niet werden verzameld, wordt dit beschouwd als een niet deelname aan dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 2 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:

1. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties
2. je hebt niet voldaan aan de vereiste prestaties (bijvoorbeeld: een verplicht lesmoment, een verplicht aantal te presteren uren, het indienen van de 2de meting van de GCS als voorwaarde voor het uitvoeren van de analyse…) van het opleidingsonderdeel.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.