Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Arbeid en bevalling 230874/2784/2223/1/09
Studiegids

Arbeid en bevalling 2

30874/2784/2223/1/09
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Rimaux Sophie
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Faes Ellen, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Roofthooft Eva, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Arbeid en bevalling 1.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Arbeid en bevalling 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student is in staat een CTG te interpreteren, classificeren en rapporteren volgens de FIGO richtlijnen
De student is in staat foetale harttonen te beluisteren en kent de fundamentele fysiologie hieromtrent
De student is in staat foetale harttonen te interpreteren, te rapporteren en gepast actie te ondernemen
De student is in staat na correct interpreteren en te classificeren van het CTG volgens de FIGO richtlijnen om gepast actie te ondernemen
De student kan een episiotomie plaatsen
De student kan een perineum infiltreren
De student kan, bij infiltratie van het perineum, de werking van het anestheticum beoordelen
De student kan de basisprincipes van het hechten van een episiotomie benoemen
De student kan de basisprincipes en basisvaardigheden en de volgorde van het hechten van een episiotomie demonstreren op een fantoom
De student kent en heeft inzicht in de factoren van een verlengde 1ste en 2de fase van het ontsluitingsproces en is in staat om d.m.v. het toepassen van de stappen van klinisch redeneren een beleid voor te stellen, waarbij het fysiologisch verloop van de ontsluitingsfase wordt bewaakt
De student is in staat om a.h.v. casuïstiek in te spelen op liggingsafwijkingen tijdens de ontsluitingsfase door op basis van haar kennis en inzicht in baringsdynamiek arbeid bevorderende houdingen toe te passen/aan te leren aan de parturiënte met als doel de liggingsafwijking te corrigeren en zo de fysiologie van het verloop van de ontsluitingsfase te bewaken
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student kan adhv casuïstiek risicoselectie toepassen in de 1e lijn en de 2e lijn
De student kan d.m.v. verloskundige diagnostiek een liggingsafwijking, die het vorderen van de ontsluitingsfase, belemmert, herkennen en interpreteren
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student heeft kennis van de gebruikte medicatie en risico's bij het plaatsen van een epidurale verdoving
De student kan adhv casuïstiek een anamnesegesprek voeren in de 1e lijn en de 2e lijn
De student kan adhv casuïstiek een gepast beleid weergeven en evalueren in de 1e lijn en de 2e lijn
De student kan adhv situatieschetsen alle zorgen ivm een pathologische partus uitvoeren zowel in de 1e als de 2e lijn
De student kan adhv situatieschetsen de eerste opvang van de neonaat uitvoeren bij een sectio
De student kan adhv situatieschetsen pre en postoperatieve zorgen aan een sectiopatiënt verlenen
De student kan adhv situatieschetsen zowel in de 1e als de 2e lijn adequaat assistentie verlenen bij een kunstverlossing
De student kan assistentie verlenen bij het plaatsen van een epidurale verdoving
De student kan de procedures ivm GBS raadplegen
De student kan de procedures ivm inductie raadplegen
De student kan de procedures ivm primaire- en secundaire sectio raadplegen
De student kan een infuus plaatsen en IV medicatie toedienen
De student kan een infuus vervangen en/of verwijderen
De student kan vereiste maatregelen treffen bij pathologische situaties van arbeid, bevalling en direct postpartum alsook rapporteren en evalueren
De student verwoordt de indicaties, voor -en nadelen, alternatieven, gevaren, complicaties en aandachtspunten van de toediening van bloed en bloedderivaten
De student kent de invloed van soa's op zwangerschap, bevalling en het postpartum
De student kan de observaties en basisprincipes bij het uitvoeren van een inductie toepassen
De student kent de procedure die bij een kunstverlossing (ventouse, forceps, sectio) doorlopen worden en is in staat om bij een kunstverlossing assistentie te verlenen indien gerichte instructies gegeven worden.
4. Psychosociale context
De student beschrijft de gevolgen van misbruik op het gedrag van de parturiënte en weet hoe hier mee om te gaan tijdens arbeid en bevalling
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student kan feedback geven en ontvangen door self- en peer assessment
10. Evidence-based zorg
De student boordeelt wetenschappelijk (vak) literatuur op kwaliteit adhv de formulieren van Evidence Based Practice
De student vat wetenschappelijke (vak) literatuur samen

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de pathologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de arbeid en de bevalling. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: bloed en bloedderivaten, infuustherapie, inductie, verlengde erste en tweede fase, CTG en STAN monitoring....
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op infuustherapie, vaginaal toucher, kunstmatig breken van de vliezen, assisteren bij het plaatsen van een epidurale verdoving...
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Borstvoeding handleiding voor de zorgverlenerVerplicht€ 24,50
  • Auteur: Borstvoedingorganisatie La Leche League
Handboek gynaecologieVerplicht€ 49,00
  • Auteur: Depypere, H.., Jacquemyn Y., De Sutter, P.
Handboek verloskundeVerplicht€ 45,50
  • Auteur: Jacquemyn, Y.
Vroedkunde: normale baring en kraambed.Verplicht€ 39,90
  • Auteur: Bogaerts, A., Geerdens, L., Gooris, F.
Anesthesie en de normale zwangerschapAanbevolen€ 38,50
  • Auteur: X. Schyns-vanden Berg, M. Van de Velde
Gespreksvaardigheden voor verloskundigen.Aanbevolen
  • Auteur: Merkx, A., Heusschen, J.
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieAanbevolen€ 141,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Onderzoek in de gezondheidszorgAanbevolen€ 43,75
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Cardiotocografie principes en praktijkVerplicht€ 22,80
  • Auteur: Y. Jacquemyn e.a.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren8,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Simmom (3h)
    Liggingsafwijkingen (3h)
    sectio (2h)
Werktijd buiten de contacturen106,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Semester 1Vaardigheidstoets in de examenreeks30,00Stationsproeven
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Stationsproeven

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 2 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:

1. je behaalt voor het deelexamen 'kennistoets' een deelcijfer dat kleiner is dan 10 op 20. De leerdoelen die behaald kunnen worden door middel van deze kennistoets zijn immers noodzakelijk ter voorbereiding op de complexere kennis en stages in het bovenliggende (model)traject. Deze leerdoelen toetsen dus meerdere competenties die essentieel zijn om als bachelor in de vroedkunde later in het werkveld aan de slag te kunnen.
2. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties: kennistoets en stationsproeven.