Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De vroedvrouw als cultureel competent gezondheidspromotor34514/2784/2223/1/94
Studiegids

De vroedvrouw als cultureel competent gezondheidspromotor

34514/2784/2223/1/94
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bernaerts Brigitte
Andere co-titularis(sen): Bosmans Valerie, Meyvis Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar) of 15.10.2022 (1ste semester) of 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel kan in principe drie maal worden georganiseerd binnen één academiejaar: regulier is dit over een volledig academiejaar. Indien het organisatorisch mogelijk wordt geacht, kan het ook uitzonderlijk worden georganiseerd binnen het eerste semester en/of het tweede semester.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

6. Gezondheidspromotie
De student stelt zich flexibel op bij het koppelen van de leermethoden aan de leerinhoud, zodanig dat de workshop optimaal afgestemd wordt op de noden en voorkennis van de externe doelgroep en begeleider
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student speelt flexibel en creatief in op de noden en (last minute) aanpassingen die een dynamisch bedrijf met zich kan meebrengen
8. Coaching
De student begeleidt op basis van haar theoretische kennis en inzicht, alle doelgroepen die behoren tot het domein van de vroedvrouw, in het maken van een geïnformeerde keuze tijdens een 1 op 1 begeleiding en/of een eigen uitgewerkt voorlichtingsprogramma (workshop).
De student organiseert samen met studentcollega’s in samenspraak met de externe begeleider(s) de workshop door alle stappen te doorlopen vanaf de eerste afspraak tot het evaluatiemoment en komt hierbij zowel voor de externe begeleider als de deelnemers van de workshop tot een geslaagd geheel.
De student toont zich gepast assertief, heeft een goede zin voor samenwerking om in overleg met de externe begeleiders de lesopdracht te verwezenlijken in een realistische beroepssetting
De student zet zich in om de goede relaties en het netwerk van Nova Vida te onderhouden en om nieuwe contacten aan te spreken door op actieve en creatieve wijze gebruik van meerdere social media: facebook, instagram, twitter, LinkedIn,…
De studenten voeren een peerevaluatie uit omtrent de groepswerking na afloop van de projectopdracht
De student neemt de leiding op zich van een (startende) onderneming tijdens de permanentie van Nova Vida Light
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student evalueert de workshop continue op up to date informatie

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
  • Opmerking: - 1u: toelichting Nova Vida
    - 2u: info praktische organisatie workshops
    - 1u: toelichting Nova Vida light
Werktijd buiten de contacturen71,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht100,00Het deelnemen en voltooien van de volgende activiteiten zijn een voorwaarde om de punten op deze projectopdracht te behalen:
- Een workshop in realistische setting
- Nova Vida Light EN (in de mate van de organiseerbaarheid en het aanbod) 2u op de babbel bij de vroedvrouw.
- Nova Vida activiteit uit het aanbod
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Het deelnemen en voltooien van de volgende activiteiten zijn een voorwaarde om de punten op deze projectopdracht te behalen:
- Een workshop in realistische setting
- Nova Vida Light EN (in de mate van de organiseerbaarheid en het aanbod) 2u op de babbel bij de vroedvrouw.
- Nova Vida activiteit uit het aanbod

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt voldaan aan de vereiste prestaties (bijvoorbeeld: een verplicht lesmoment, een verplicht aantal te presteren uren, alle deelactiviteiten van de projectopdracht…) van dit opleidingsonderdeel, zal je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgen en dus niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen.

Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.