Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Werkplekleren 129750/2784/2223/1/11
Studiegids

Werkplekleren 1

29750/2784/2223/1/11
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanden Bergh Leen
Andere co-titularis(sen): Beenaerts Bernice, Bernaerts Brigitte, Bosmans Valerie, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Gooris Giovanna, Kradolfer Sabine, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Steegen Stefanie, Stiers Mieke, van Asseldonk Fieke, Van de Craen Natacha, Van Leugenhaege Luka, Van Oevelen Jente, Verheyen Veerle, Verstraete Marie, Wensel Jana
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar) of 15.10.2022 (1ste semester) of 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 360,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan het onderdeel 'stage' van dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd of een hiervoor een vrijstelling hebben verworven:
Zwangerschap 1
Arbeid en bevalling 1
Postpartale periode 1
Algemene farmacologie, toxicologie en teratologie 1

Als voorwaarde om de stage te mogen aanvatten dient de student geslaagd te zijn op de som van de resultaten van de stationsproeven van Zwangerschap 1, Arbeid en bevalling 1 en Postpartale periode 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student bereidt de vrouw en pasgeborene voor en zet het benodigde materiaal klaar
De student bereidt vrouw en pasgeborene correct voor op ontslag en zorgt daarbij voor correcte opvolging i.f.v. continuïteit van zorg
De student berekent, maakt klaar en dient medicatie toe aan de vrouw en/ of pasgeborene en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij borstvoeding
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij het afkolven van moedermelk (manueel, elektrisch) en bij het bewaren, manipuleren en toedienen van afgekolfde moedermelk
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij het toedienen, klaarmaken, bewaren en manipuleren van kunstvoeding
De student heeft kennis en inzicht in de indicatie, nevenwerking, dosis en wijze van inname van medicatie
De student interpreteert de verzamelde gegevens correct (en stelt een (differentiaal) diagnose op)
De student rapporteert correct en op gepaste wijze de gegevens of uitgevoerde zorg mondeling
De student rapporteert correct en op gepaste wijze de gegevens of uitgevoerde zorg schriftelijk (dossier)
De student ruimt materiaal en kamer correct op en installeert vrouw en pasgeborene comfortabel
De student stelt een zorgplan op om de zorg voor te bereiden
De student verzamelt op een systematische manier alle nodige gegevens en (vitale, fysische en verloskundige) parameters van de vrouw en pasgeborene
De student voert correct bloed- en/ of staalafnames bij de pasgeborene uit en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student voert correct bloed- en/ of staalafnames bij de vrouw uit en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student voert correct de hygiënische verzorging uit van de pasgeborene tijdens een normaal laagrisico kraambed
De student voert correct de hygiënische verzorging uit van de vrouw tijdens een normaal laagrisico kraambed
De student voert de opname van vrouw en pasgeborene na de geboorte correct uit en heeft daarbij aandacht voor de continuïteit van zorg
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student consulteert op basis van de risicodetectie een vroedvrouw of arts (en verwijst gepast en tijdig door indien geïndiceerd)
De student detecteert (potentiële) risico's en complicaties die een bedreiging kunnen zijn voor het fysiologisch verloop van de kraamtijd
De student reageert correct en op gepaste wijze tijdens spoedsituaties (binnen de eigen bevoegdheid) tot de vroedvrouw of arts het overneemt
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student dient correct fototherapie toe en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student dient de hygiënische zorgen toe aan de vrouw na sectio of bij complicaties
De student voert de verpleegkundige handelingen correct uit en geeft daarbij de nodige voorlichting (o.a. infuus, blaassonde, wondzorg)
4. Psychosociale context
De student biedt ondersteuning bij baby blues, hechting, transitie naar ouderschap en relationele veranderingen
De student toont respect en empathie voor de culturele achtergrond, waarden en normen van de vrouw, haar gezin en de omgeving
5. Ethiek en wetgeving
De student gaat gepast om met de eigen waarden en normen in het verloskundig handelen
De student handelt correct volgens de juridische en deontologische normen en regels betreffende de uitoefening van het beroep
De student maakt ethische situaties bespreekbaar
De student respecteert het beroepsgeheim
6. Gezondheidspromotie
De student gaat de kwaliteit en relevantie van bestaand voorlichtingsmateriaal aan de hand van checklists die werden toegelicht in Nova Vida 1
De student empowert de vrouw en haar gezin en stimuleert zelfzorg
De student geeft correct voorlichting over en leert vaardigheden aan m.b.t. de verzorging en de fysiologische veranderingen van vrouw en pasgeborene
De student geeft op gepaste wijze en op het gepaste moment informatie en advies en helpt gezinnen om geïnformeerde keuzes te maken
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student communiceert correct (mondeling en/of schriftelijk) met collega's, artsen en andere zorgverleners
De student voert correct administratieve, organisatorische en coördinerende taken uit
De student werkt samen met collega's, artsen en andere zorgverleners om continuïteit en efficiëntie van zorg te garanderen
8. Coaching
De student geeft feedback op een gepaste manier
De student is een voorbeeld voor medestudenten
9. Professionalisering
De student doet aan zelfreflectie en stuurt zo nodig het eigen handelen bij
De student stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op en werkt actief aan de eigen professionele groei
De student vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
10. Evidence-based zorg
De student analyseert kritisch de zorgverlening
De student handelt correct vanuit 'evidence based midwifery practice'
De student integreert de geleerde theorie in de praktijk
De student refereert correct uit de literatuur volgens de gevraagde richtlijnen
De student werkt mee aan de registratie van gegevens die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student is besluitvaardig
De student is betrouwbaar en heeft verantwoordelijkheidszin
De student is flexibel
De student is zelfstandig en neemt gepast initiatief
De student organiseert correct de totaalzorg van vrouw en pasgeborene
De student past correct volgende basisprincipes toe: hygiëne, steriliteit, comfort, veiligheid, ergonomie, economie, ecologie
De student plant en voert de zorg uit volgens de principes van het methodisch handelen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
  • Opmerking: 3h+1h Toelichting werkplekleren
    1h toelichting simmulatie oefeningen voor het assessment
    3h Toelichting vaardigheidsonderwijs
Practicum en/of oefeningen45,00 uren
  • Opmerking: Zelfstandig oefenen in het vaardigheidslab + Communities Of Practice (COPs)
Werkplekleren en/of stage187,50 uren
Werktijd buiten de contacturen119,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context75,00Binnen de stages worden al de leerresultaten vanuit het Vlaamse opleidingsprofiel geïntegreerd getoond en getoetst. Per geplande stage wordt er een stage-evaluatie opgemaakt. De gedetailleerde evaluatiemethodiek is terug te vinden in het stagereglement.
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Aan het einde van dit opleidingsonderdeel volgt het assessment in de vorm van een simulatie waarbij verschillende
vaardigheden geïntegreerd worden. Voor verdere informatie: zie toetsplan bachelor in de vroedkunde en de toetsmatrijs van Werkplekleren 1 (cfr. digitap).

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Er zijn 2 mogelijke situaties waarbij je als student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” krijgt en dus niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan in al deze situaties onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen:

1. je hebt niet deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties
2. je hebt niet voldaan aan de vereiste prestaties (bijvoorbeeld: een verplicht lesmoment, een verplicht aantal te presteren uren, zoefen…) van het opleidingsonderdeel (die steeds verhelderd staan op digitap onder het kopje ‘aan de slag’

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.

Het stagereglement is opgenomen in digitap. De inhoud van dit reglement is bindend. De afspraken en richtlijnen van de medische dienst, zoals raadpleegbaar op student.ap.be, moeten worden nageleefd. Indien de student zich niet aan de afspraken cf. het stappenplan en het stagereglement houdt, resulteert dit in een -2 op het eindcijfer van dit stageblok. Het laattijdig indienen van de evaluatiebundel (zie inhoud in het stagereglement), resulteert in een -5 op het eindcijfer van de evaluatiebundel van dit stageblok. Het niet indienen van de evaluatiebundel (zie inhoud in het stagereglement), resulteert in een 0 op het eindcijfer van de evaluatiebundel van dit stageblok.