Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Specialisatie: bemiddeling in familiale zaken35817/2881/2223/1/67
Studiegids

Specialisatie: bemiddeling in familiale zaken

35817/2881/2223/1/67
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Postgraduaat Bemiddeling in familiale zaken, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Basisopleiding bemiddeling OF geslaagd voor Basisopleiding bemiddeling.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 43,00 uren

Korte omschrijving

Aan de hand van systeemtheorie en hechting krijgen de deelnemers inzicht in dynamieken en ruziepatronen van koppels. Ze leren hoe ze via bemiddeling aan relationeel herstel kunnen werken. De deelnemers leren hoe ze een” scheiden of blijven” gesprek kunnen voeren.
We gaan dieper in op de positie van kinderen en ouderschap in / na scheiding en reiken een kader aan dat inzicht geeft in de specifieke noden van kinderen in scheiding. We gaan dieper in op verschillende vormen van ouderschap na scheiding.
Steeds meer worden familiale bemiddelaars aangesteld door familierechters in hoog geëscaleerde scheidingen/ familieconflicten. Tijdens deze module gaan we dieper in op specifieke deëscalerende interventies. Daarnaast scherpen we de neutraliteitsspier extra aan, gezien deze bij hoog conflict extra onder druk komt te staan.
We reiken methodieken aan voor meerpartijenbemiddeling en de deelnemers krijgen inzicht in specifieke mechanismes in families (systemische wetmatigheden) Vanuit het contextueel denkkader wordt ingegaan op een aantal basisbegrippen die meer inzicht geven in de eigenheid van familie interacties.
Aan de hand van een uitgewerkte leidraad krijgen de studenten kennis en inzicht in de te regelen onderdelen van scheiding, zowel vermogensrechterlijk als familierechterlijk. Ze leren hoe ze hun informatieplicht als bemiddelaar op een neutrale manier kunnen vervullen.
We gaan dieper in het op emotionele en psychologische scheidingsproces van volwassenen (Hoefnagels) Deelnemers leren hoe ze dit proces kunnen hanteren in bemiddeling. We besteden aandacht aan het belang van de vijfde ja (wij willen scheiden)
Er wordt dieper ingegaan op de eigenheid van erfenisconflicten en de specifieke conflictbronnen bij nalatenschap.
Er wordt basisinformatie mbt. Erfrecht gegeven.
Onze levens worden alsmaar complexer en die complexiteit brengt meer en meer conflicten aan de oppervlakte.We zien de afgelopen jaren een toename in de vraag naar bemiddeling in de laatste levensfase en geven in deze module inzicht in laatste levenfase conflicten. Bemiddelaars leren hoe de systemische wetmatigheden in beweging komen als de dood dichterbij komt en leren hiermee werken

Begincompetenties (tekst)

De student dien in het bezit te zijn van een BACHELOR- en/of MASTERDIPLOMA.
Geslaagd of simultaan te volgen met basisopleiding bemiddeling.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan bemiddeling hanteren in een familiaal gerelateerde context.
Studenten herkennen ruziepatronen en kunnen deze hanteren.
Studenten kunnen bemiddelen met de focus op relationeel herstel.
Studenten kunnen een scheiden of blijven gesprek voeren
Studenten kennen de vier peilers van ouderschap na scheiding.
Studenten kunnen ouders bewegen van ruziende partners naar samenwerkende ouders.
Studenten kunnen de belangen van kinderen mee op de kaart zetten in een gesprek.
Studenten kunnen deëscalerend werken.
Studenten zijn extra vaardig in het behouden en terugvinden van neutraliteit bij hoog conflict.
Studenten leren in aanwezigheid van advocaten bemiddelen.
Studenten kunnen interventies doen die het familiesysteem weer in beweging en balans brengen.
Studenten kunnen gestructureerd en nauwgezet met de aangereikte methodieken werken.
Studenten hebben basiskennis van familierecht inzake scheiding
Studenten kunnen op een vlotte manier specifieke informatie opzoeken.
Studenten kunnen sluitende scheidingsovereenkomsten sluiten met klanten.
Studenten kunnen werken met de psychologische en emotionele impact van scheiding.
Studenten kunnen het verschil in snelheden van de betrokkenen hanteren
Studenten kunnen werken met sterke emoties.
Studenten kennen de specifieke conflictbronnen bij nalatenschap.
De deelnemers hebben een minimale basiskennis inzake erfrecht.
De deelnemers kunnen de specifieke dynamieken van erfenisconflicten herkennen en hanteren.
De deelnemers kunnen intervenieren op niveau van de systemische wetmatigheden en balans herstellen.
De deelnemers kunnen op een neutraal betrokken manier iedereen de juiste plek laten innemen in conflicten in deze levensfase.

Leerinhoud

1. Relatiebemiddeling 

2. Ouderschapsbemiddeling

3. Hoge escalatie

4. Grote familiesystemen

5. Regeling (echt)scheiding

6. Scheidingsbemiddeling

7. Erfeniskwesties

8. Levensfasen 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

° Praktijkgids voor bemiddeling - Mediv - Anouk Moors en Kathleen Croes
° Kan U de vraag nog eens herhalen? Mediv, vragengids voor bemiddelaars- Anouk Moors en Kathleen Croes
° Theoriegids voor bemiddelaars - Mediv- Anouk Moors en Kathleen Croes(zal tegen 1 sept. ook in boekjesvorm verschijnen, is nu nog een losbladige syllabus)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges43,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks100,00