Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Postgraduaat Coaching, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Titularis: Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 68,00 uren
Korte omschrijving
In de eerste leergang ligt de focus enerzijds op de basisaspecten van coaching (contracteren, essentiële elementen van interne coaching, …) en anderzijds op de kennismaking met, en brede verkenning van verschillende theoretische benaderingswijzen (of strekkingen) van coaching. In deze eerste leergang ligt de focus op het eigen ontwikkelingsproces in de exploratie van zichzelf als interne coach. In dit eerste jaar van de opleiding bieden we een breed spectrum van benaderingen van coaching aan, en begeleiden we de deelnemers in het ontwikkelen van een eigen stijl, gebaseerd op theorie en praktijk.
Begincompetenties (tekst)
Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.
Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.
Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.
We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen
Leerinhoud
Module 1: Basismodule 1
Wim De Keyser
04/10/2021,
05/10/2021
10u-13u en 14u-17u
Module 2: Basismodule 2
Wim De Keyser
28/10/2021,
29/10/2021
10u-13u en 14u-17u
Module 3: Oplossingsgerichte coaching
Anton Stellamans
02/12/2021,
03/12/2021
10u-13u en 14u-17u
Module 4: Inzichtgerichte coaching
Martine Polen
13/01/2022,
14/01/2022
10u-13u en 14u-17u
Module 5: Probleemgerichte coaching
Frank Manesse
17/02/2022,
18/02/2022
10u-13u en 14u-17u
Module 6: Persoonsgerichte coaching
Wim De Keyser
24/03/2022,
25/03/2022
14u – 20u
Afsluitende module
Wim De Keyser,
Inge Vanheule
16/06/2022,
17/06/2022
14u-20u
Studiematerialen (tekst): Verplicht
De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.
De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht in de examenreeks | 100,00 | |