Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Literatuurstudie35525/2883/2223/1/19
Studiegids

Literatuurstudie

35525/2883/2223/1/19
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Postgraduaat Mantle of the Expert
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Selderslaghs Bob
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Korte omschrijving

Gedurende het academiejaar word je gestimuleerd om te lezen over en rond het onderwerp Mantle of the Expert. Deze lezing ondersteunt je begrip en helpt je bij je professionele ontwikkeling. Ondermeer de Handleiding voor beginners en Het ABC van Mantle of the Expert zijn verplichte vakliteratuur. Maar ook daarnaast zijn er artikels of andere publicaties die behoren tot de verplichte en aanbevolen literatuur die je dient te verwerken in verschillende reflectieopdrachten. Na inschrijving ontvangt elke student een leeslijst met hyperlinks en makkelijk te verkrijgen publicaties.

Er zijn vier reflectieopdrachten in de loop van het academiejaar. Hoewel de opdrachten algemene rubrieken en richtlijnen hebben, streven we ernaar je zoveel mogelijk vrijheid en verantwoordelijkheid te geven om elke opdracht naar eigen keuze en op een voor jou en je eigen professionele ontwikkeling meest nuttige manier vorm te geven en te interpreteren.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Zelfstudie met leeslijst en vier relfectieopdrachten tegen 15 november, 15 januari, 15 maart en 15 mei.

Begincompetenties (tekst)

Het opleidingsonderdeel 'Literatuurstudie' is enkel toegankelijk als je reeds een lerarendiploma hebt behaald:
- Een diploma van de educatieve bachelor of master in de kunsten (of gelijkwaardig)
OF
- Een diploma van de educatieve bachelor lager onderwijs of secundair onderwijs (of gelijkwaardig)

Het opleidingsonderdeel 'Literatuurstudie' staat enkel open voor gediplomeerde leraren die regelmatig lesgeven in de klas (minimum 1u/week gedurende een volledig schooljaar). Het is niet toegankelijk voor studenten, begeleiders of beleidsmedewerkers die geen regelmatige onderwijsopdracht hebben.

Voor leraren lager en secundair onderwijs is het geen vereiste om enige ervaring te hebben met drama. Voor geen enkele postgraduaatstudent is het een vereiste om enige ervaring te hebben met Mantle of the Expert, maar een interesse in het ontwikkelen van de aanpak en een begrip van de waarden die eraan ten grondslag liggen zijn essentieel. Voor meer informatie over Mantle of the Expert: www.mantleoftheexpert.be.

Leerinhoud

Niet-exhaustieve opsomming:
  • Authenticiteit door indirectheid
  • Be-teken-is
  • Conventies van dramatische actie
  • Dimensies van de dramatische verbeelding
  • Expertenteam
  • Fictieve contexten plannen
  • Geestesoog en Geloof opbouwen
  • Hechting creëren
  • In & out of fiction -modus
  • Jongleren met spanningsniveaus
  • Klant
  • Locatie en tijd
  • Make-believe
  • Narratief ontwikkelen
  • Opdracht (= commissie)
  • Pudding van gevoelens
  • Questions, questions, questions
  • Representeren
  • Standpunten
  • Teacher-in-role
  • Uitnodigen
  • Vision of the possible
  • Waardenmodel
  • X = (G + E + C) * ?
  • Yin en yang van collaboratief werken
  • Zone van de naaste ontwikkeling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Boeken:
Heathcote, D. & Bolton, G. (1995) Drama for Learning – Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education. Portsmouth: Heinemann.

Selderslaghs, B., Taylor, T. (2018) Mantle of the Expert. Een handleiding voor beginners. Drama als leermiddel in het lager onderwijs. Antwerpen: Garant.

Selderslaghs, B. (2020) Het ABC van Mantle of the Expert. Inspiratiegids voor elke dramadocent. Vilvoorde: Boeklyn.

Artikels:
Abbott, L. (2018) "Four Projections of Role". Mantleoftheexpert.com.

Lewis, J. "3rd Generation Assessment in primary classroom". Mantleoftheexpert.com.

Selderslaghs, B. “Mantle of the Expert 2.0: from drama in education towards education in drama.” Drama Research, vol. 11, nr. 1, april 2020

Selderslaghs, B. “Mantle of the Expert: Participatie en onderzoek in kunsteducatie”. FORUM+, vol. 27, nr. 1, maart 2020

Taylor, T. (2018) "How to use the Continuum of engagement". Mantleoftheexpert.com

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Abbott, L. (2017) ‘Mantle of the Expert’ as a Route to Irresistible Learning and Transformative Teaching’. Oxford: FORUM Volume 59, Number 3.

Bolton, G. (2003) Dorothy Heathcote’s Story – biography of a remarkable drama teacher.
Stoke on Trent, UK and Sterling, USA: Trentham Books.

Edmiston, B., Bigler-McCarthy, T. "Building social justice communities: using drama to make
power more visible." Mantleoftheexpert.com

Eriksson, S. A. (2011b) "Distancing at close range. Making strange devices in Dorothy Heathcote’s process drama ‘Teaching Political Awareness through Drama’." RIDE – Research in Drama Education. The Journal of Applied Theatre and Performance. 16 (1). 101-123.

Eriksson, S. A. (2014). "Exploring distancing in the work of Dorothy Heathcote: Estrangement as poetic distortion". Drama Research. 5. 1-16.

Heathcote, D. (1976) "Drama as Education. What is It? Why Isn’t It Happening? New Destinations - The Arts in Education", Cockpit Lectures. 8-13.

Heathcote, D., Johnson, L. (ed.), O’Neill, C. (ed). (1984) Dorothy Heathcote. Collected writings on education and drama. London: Hutchinson & Co.

Luchini Boschi, R. (2011) Mantle of the Expert: Potentialities of this Method in the Brazilian Educational System. Londen: Goldsmiths University of London, MA in Applied Theatre: Drama in Educational, Community & Social Contexts.

O’Neill, C. (2015) Dorothy Heathcote on Education and Drama: Essential Writings. New York: Routledge.

Selderslaghs, B. "Het belang van onderzoek in kunsteducatie". Kunstzone, nr.6, november 2020.

Smith, L. “Teachers’ perspectives on the effectiveness of Mantle of the Expert as a teaching strategy in the Early Years Foundation Stage.” The STeP Journal, vol.4, nr.4, 2017.

Taylor, T. “Levels of Engagement.” The Journal of Drama in Education: NATD, 2018.

Wagner, B.J. (1999) Dorothy Heathcote – Drama as a Learning Medium. Portsmouth: Heinemann, revised edition

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Omschrijving: Vier reflectieopdrachten tegen 15 november, 15 januari, 15 maart en 15 mei.
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Er zijn vier reflectieopdrachten in de loop van het academiejaar waarin je de verplichte (en aanbevolen) literatuur dient te verwerken. De opdrachten vertrekken vanuit vier onderzoeksvragen:

  1. Wat kom ik te weten over Mantle of the Expert? (om na te denken over de belangrijkste elementen van MoE; om te reflecteren over hoe de aanpak in jouw klaslokaal werkt en de voordelen ervan voor je leerlingen)
  2. Hoe kan ik een MoE- context voor mijn klas plannen en onderwijzen? (met het oog op het plannen en onderwijzen van een MoE-context; het bestuderen van de elementen van de planning; het maken van verbindingen over het hele curriculum; het creëren van mogelijkheden om te leren)
  3. Hoe heb ik mijn gebruik van MoE en mijn vaardigheden als leraar ontwikkeld? (om stil te staan en te reflecteren op de opleiding tot op dit punt; om te kijken naar je eigen professionele ontwikkeling; om na te denken over volgende stappen en doelen)
  4. Hoe kan ik het werk dat ik heb gedaan aan anderen overbrengen? (om terug te kijken op de gehele opleiding en een soort presentatie te maken die communiceert hoe je MoE hebt gebruikt en hoe de aanpak heeft geholpen bij je professionele ontwikkeling)

De vorm van de reflectieopdrachten is flexibel:

  • voor onderzoeksvraag 2: aan de hand van het planningsmodel voorzien in Een handleiding voor beginners (Selderslaghs & Talor, 2018)
  • voor de andere onderzoeksvragen: bv. een artikel, een brief, een korte film, een slideshow, een PowerPoint-presentatie, een poster... (naar keuze)