Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Spel en scenische improvisatie schakelprogramma13471/2832/2223/1/59
Studiegids

Spel en scenische improvisatie schakelprogramma

13471/2832/2223/1/59
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Schakelprogramma muziek - zang
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Joosten Guido
Andere co-titularis(sen): Anthonis Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De lessen worden in groep gegeven in een grote ruimte.
Per semester wordt het bijwonen van een theatervoorstelling/toonmoment afdeling drama&woord aanbevolen.

Begincompetenties (tekst)

In het bezit zijn van een diploma 'professionele bachelor muziek' (of gelijkgeschakeld).

Eindcompetenties (tekst)

Zie competentiematrix.
Spel
Inzichten verwerven in speltechnieken, tekstanalyses, samenspel.
Presenteren van werken uit het theater- en operarepertoire.
Vaardigheden aan de dag leggen om eigenhandig dit repertoire verder uit te diepen en a.d.h.v. de verworven vaardigheden dit vakkundig weten te presenteren aan een publiek.
De student moet eveneens in staat zijn om vakkundig te communiceren, d.w.z. dat hij commentaar moet kunnen geven bij de eigen presentatie (weergeven van ervaringen), alsook die van collega's (kritiek).

Scenische improvisatie
Inzichten verwerven in eigen lichamelijke mogelijkheden.
Bewust worden van inspanning/ontspanning.
Bewustworden van ademhaling, houding, uitstraling en attitude.
Het luisteren en kijken naar anderen aanscherpen.
Dit kunnen vertalen in een vakkundige commentaar.
Inzichten verwerven in improvisatie en samenspel.
Durven eigen grenzen te exploreren en te verleggen.
Creatief zijn en fantasie benutten.
Trachten via niet voor de hand liggende oplossingen verder te komen.

Leerdoelen

Zie leerdoelen Spel en scenische improvisatie 2

Leerinhoud

Lees het vademecum!
Spel
Er zit een structurele opbouw in de cursus Spel. Vooreerst start men met de loutere tekstanalyse van dramawerken in de moedertaal (voor buitenlandse studenten in het Engels, Frans of Duits). Deze past men toe in primaire speltechnieken (monoloog of dialoogvorm). In een tweede fase komt er de muziek bij (recitatiefvorm). Vervolgens stappen we over naar de aria's en later de ensembles. De student dient ook een uitgebreide rollenstudie voor te stellen. Het betreft hier één rol uit het repertoire die in onderling overleg wordt gekozen en die in al zijn facetten wordt onderzocht (gedurende één academiejaar). De student dient deze rol te presenteren op de scène en theoretisch te analyseren in een scriptie.

Scenische improvisatie
Oefeningen ter bevordering van soepel en lenig lichaam.
Ademhalingsoefeningen.
Oefeningen in de ruimte (alleen of in groepsvorm) gebruik makend van muziek.
Uitvoeren van opdrachten die de student in staat stellen fantasie en inlevingsvermogen te exploreren. Improvisatieoefeningen. Aan de hand van eenvoudige teksten werken aan de improvisatie en de dictie. Algemene voorbereiding op latere spellessen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CD opnames
Beeldmateriaal
Theaterteksten/ partituren
Het merendeel van de lessen spel vinden plaats in aanwezigheid van een repetitor voor de muzikale begeleiding (piano)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarBeoordeling artistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatievormen:

Permanente evaluatie.
Iedere week wordt er een oefening als zelf voor te bereiden opdracht meegegeven. Toonmoment op het einde van het academiejaar is mogelijk.


Evaluatienormen:
Wanneer de student voldoet aan de doelstellingen en d.m.v. het uitvoeren van de gegeven opdrachten een goede ontwikkeling doormaakt die het mogelijk maakt in de lessen te kunnen volgen.