Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Vakdidactiek Frans 332536/2797/2223/1/69
Studiegids

Vakdidactiek Frans 3

32536/2797/2223/1/69
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Feyter Patrice
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

voor Het ABC van leren 1 reeds eerder al minstens 8/20 behaald.

Korte omschrijving

De cursus Vakdidactiek Frans 3 bereidt je voor op het daadwerkelijk doelgroepgericht onderwijzen van het Frans in het Frans; de exemplarische aanpak is gericht op het doén : de onderliggende theorie is beperkt tot vuistregels en is geen onderwerp van evaluatie. De nadruk ligt op de didactische aanpak die lerenden in staat stelt om in het Frans te communiceren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering doelgericht werken
zet authentieke contexten doelgericht in om tot betekenisvol en fundamenteel leren te komen binnen het leergebied Frans
gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen bij het maken van leermomenten Frans als referentiekader en linkt deze aan leerplannen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
past didactische principes adequaat toe in lessen/activiteiten binnen het leergebied Frans
selecteert doelen binnnen het leergebied Frans afgestemd op de beginsituatie van de leerling(en)
zet leerlingen aan tot creatief, probleemoplossend denken en handelen binnen het leergebied Frans
zet (digitaal) leer- en ontwikkelingsmateriaal adequaat in binnen het leergebied Frans
kiest (digitale) werkvormen en zet deze adequaat in, afgestemd op de beginsituatie, leerinhouden en de te bereiken doelen binnen het leergebied Frans
selecteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de beginsituatie, de leerinhoud en de te bereiken doelen binnen het leergebied Frans
vertaalt leerinhouden binnen het leergebied Frans op maat van de leerlingen
selecteert leerinhouden die aansluiten bij de specifieke beginsituatie en de te bereiken doelen binnen het leergebied Frans
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
maakt gerichte keuzes in een (gedifferentieerd) aanbod binnen het leergebied Frans dat uitdaging biedt aan alle leerlingen

Leerinhoud

  • - begrippenkader aangebracht in het ABC van het leren
    - specifieke beginsituatie Frans
  • - (eigen) doelen formuleren; leerplandoelen/eindtermen
  • - functionele, integrale didactische aanpak voor Frans-in-het-Frans
    - basistaalhandelingen (instructies geven, vragen stellen, doorvragen, uitleggen, etc in doelgroepgericht Frans)
    - gevarieerde, activerende werkvormen vs bestaande handleidingen
    - specifieke onderwijs-/leerstrategieën voor formeel vreemdetaalonderwijs en vreemdetaalinitiatie
    - demolessen
    - lesvoorbereiding

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus Vakdidactiek Frans 3Verplicht
  • Auteur: De Feyter, P.
5 BeaufortAanbevolen€ 25,75
  • Auteur: Tant E.
6 BeaufortAanbevolen€ 25,75
  • Auteur: Tant E.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanbevolen

Zakwoordenboekje (vertalend) Nederlands-Frans/Frans-Nederlands naar keuze
Bescherelle Poche Conjugaison (zakformaat), uitg. Hatier, € 4,45
Grammaire de base. Frans voor de lagere school, Van Craesbeek, Leen, Acco, € 49,90


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Omschrijving: Exemplarische aanpak (demonstratie), interactief (inzichtsverwerving), actieve participatie (lesvoorbereiding, uitvoering lesfases binnen de contacturen, inoefening taalbasishandelingen in doelgroepgericht Frans, inoefenen activerende werkvormen)
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets in de examenreeks100,00mondeling examen 15’/student vaardigheidstoets simulatie in groepen van 4 studenten; elke student voert een onderwijsleergesprek met de drie anderen over een opgelegd onderwerp (30’ voorbereiding, samen 60’ examen per 4 studenten)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00mondeling examen 15’/student vaardigheidstoets simulatie in groepen van 4 studenten; elke student voert een onderwijsleergesprek met de drie anderen over een opgelegd onderwerp (30’ voorbereiding, samen 60’ examen per 4 studenten)