Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
IG vakdidactiek II36603/2864/2223/1/41
Studiegids

IG vakdidactiek II

36603/2864/2223/1/41
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als IG vakdidactiek II
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door doelgericht lesstructuren en didactische principes in te zetten (zorgbrede lessen, ADD, ...), voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Selecteert en stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kiest en hanteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de te bereiken doelen, de beginsituatie en de aangereikte leerinhouden voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud of de onderwijscontext

Leerinhoud

We analyseren het doel en het concept van de cursus islamitische godsdienst. Onder begeleiding worden alle componenten van het algemeen didactisch model naar het vakspecifieke vertaald. We analyseren de zes leerdomeinen, en zoeken naar thema's om dit concreet in te vullen. Verder wordt het leerplan IG verkend met de nodige handvaten om hiermee aan slag te gaan. Het selecteren en formuleren van operationele lesdoelstellingen in combinatie met de selectie van geschikte leerinhouden worden zowel individueel als in groep geoefend. Veel aandacht wordt besteed aan het leren integreren van de specifieke didactische eigenschappen van het vak in een lesvoorbereiding. Er wordt geoefend in het samenstellen van referentiekaders in functie van de verschillende thema's, en de studenten worden wegwijs gemaakt in het selecteren en analyseren van koranverzen, hadithoverleveringen en verantwoorde bronnen. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren creëren van de juiste sfeer en omgang met de leerlingen tijdens een les islamitische godsdienst. Tot slot worden de interlevensbeschouwelijke competenties besproken en geconcretiseerd aan de hand van voorbeelden.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus Islamitische godsdienst 2 toegepaste didactiekVerplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht100,00De student dient voor alle deelopdrachten ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor de deelopdrachten een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit gedeelte niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. Opdrachten waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, wordt de totaalscore afgetopt naar 7/20 en zal dit opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00De student dient voor alle deelopdrachten ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Opdrachten waarvoor de student in de tweede examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, wordt de totaalscore afgetopt naar 7/20.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.