Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
PAV 5+6 vakinhoud37013/2864/2223/1/13
Studiegids

PAV 5+6 vakinhoud

37013/2864/2223/1/13
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Project Algemene Vakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Witte Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 50,00

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 PAV EN (geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 aardrijkskunde OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 biologie OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 bouw OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 burotica OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 economie OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 elektriciteit OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 Engels OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 Frans OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 fysica OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 geschiedenis OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 hout OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 Islamitische godsdienst OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 LO OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 mechanica OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 MO OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 mode OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 NCZ OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 Nederlands OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 techniek OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + intervisie 3+4 gezondheidsopvoeding OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 wiskunde).

Begincompetenties (tekst)

Volgt en toont kennis van de (vakgebonden) binnen- en buitenlandse actualiteit.

Communiceert zowel schriftelijk als mondeling in Standaardnederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
is respectvol en open in communicatie met anderen en hanteert een transparante manier van communiceren
Interactie: diversiteit hanteren
benadert en waardeert diversiteit positief bij medestudenten, lectoren, externe partners en op maatschappelijk vlak
Interactie: inspirerend coachen
is respectvol en open in communicatie met anderen en hanteert een transparante manier van communiceren
Interactie: taal ontwikkelen
Breidt vakgebonden woordenschat uit in functie van het werken rond schooltaal binnen PAV.
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
integreert op basis van kritische ingesteldheid en maatschappelijke betrokkenheid vernieuwende elementen in eigen lesmateriaal
stuurt zichzelf bij d.m.v. kritische beschouwing op onderwijs en maatschappij
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert domeinspecifieke en vakoverschrijdende kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes i.f.v. de doelen en de beginsituatie
Kan de organisatie van en besluitvorming binnen internationale structuren en organisaties als de Europese Unie weergeven.
Kan de organisatie van en besluitvorming binnen de Belgische federale staat weergeven.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Werkt vakgebonden leermateriaal- of activiteiten uit.
Zelfontwikkeling: creatief denken
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v. de context
weet op een originele manier vorm te geven aan nieuwe oplossingen
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
stuurt zichzelf bij d.m.v. kritische beschouwing op onderwijs en maatschappij
hanteert domeinspecifieke en vakoverschrijdende kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes i.f.v. de doelen en de beginsituatie
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v. de context
Beschrijft en illustreert de invloed van de globalisering op de eigen leefwereld.
integreert op basis van kritische ingesteldheid en maatschappelijke betrokkenheid vernieuwende elementen in eigen lesmateriaal
Verkent en evalueert het cultureel aanbod uit de regio in functie van de onderwijspraktijk.
weet op een originele manier vorm te geven aan nieuwe oplossingen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
is in staat een planning op korte en langere termijn uit te voeren
speelt soepel in op uiteenlopende omstandigheden en vragen
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
speelt soepel in op uiteenlopende omstandigheden en vragen
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v. de context

Leerinhoud

In dit olod verkennen we de wereld buiten de schoolmuren in het kader van de eindtermen PAV.


Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgeving OFVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht




Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werkplekleren en/of stage63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Mondeling examen - 15 minuten per student
Semester 2Projectopdracht60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Mondeling examen - 15 minuten per student
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.